عبدالرحمن عالم؛ رضا نصیری
دوره 7، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 1-23
چکیده
چکیده:مفاهیمی از قبیل سکولاریزاسیون، عرفی شدن، دنیوی گرایی به لحاظ معنایی و مصداقی به یکدیگر نزدیک هستند گرچه تمایز و تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند. اما سه خصلت اساسی عرفی شدن عبارتند از: 1- قدسی زدایی یا افول نقش مذهب در معنی بخشی به سپهر اجتماعی؛ 2- افتراقیابی ساختاری که طی آن نهادهای دینی و نهادهای جامعه عرفی از یکدیگر متمایز ...
بیشتر
چکیده:مفاهیمی از قبیل سکولاریزاسیون، عرفی شدن، دنیوی گرایی به لحاظ معنایی و مصداقی به یکدیگر نزدیک هستند گرچه تمایز و تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند. اما سه خصلت اساسی عرفی شدن عبارتند از: 1- قدسی زدایی یا افول نقش مذهب در معنی بخشی به سپهر اجتماعی؛ 2- افتراقیابی ساختاری که طی آن نهادهای دینی و نهادهای جامعه عرفی از یکدیگر متمایز میشوند؛ 3- گذار تدریجی ادراک و رفتار دینی به سمت قلمرو عرفی. عرفی شدن جزء لاینفک مدرنیته و روح و جوهر آن میباشد. چرا که مدرنیته خود یک فرهنگ و مذهب میباشد و نباید آن را به معنای جغرافیا و تاریخ در نظر گرفت. نوسازی غربی از چنان قدرتی برخوردار است که به گفته آگنس هلر همه چیز را شبیه خودش میکند. بنابراین با گسترش نوسازی و مدرنیته و سازوکارهای آن، ادیان آسمانی در معرض چالش قرار میگیرند. پست سکولار، وجود و قدرت دین در فرد و جامعه را میپذیرد، اما باز به اصول اصلی سکولاریسم تأکید میکند: 1. دین باید از عرصه سیاست و حکومت عقب نشینی کند؛ 2. دین باید مرجعیت انحصاری علوم تجربی را به رسمیت بشناسد 3. دین خود حاکمیت مردم و حقوق بشر ملتزم نداند.واژگان کلیدی: سکولاریسم، عرفی شدن، غرب، مدرنیته، پست مدرنیته تاریخ دریافت: 23/09/1401 - تاریخ پذیرش: 11/10/1401
طاهری ابوالقاسم؛ محمد بشیری آذر
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 1-23
چکیده
چکیده:ویروس کرونا همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است. چنانکه برخی از جهان و زندگی پسا کرونا سخن میگویند. به عبارتی جهان به قبل از کرونا بازنخواهد گشت. هدف محوری این نوشتار تاثیرات کرونا بر فلسفه سیاسی و نگرش فلاسفه به کرونا چه در سطح کلان و همچنین در سطح خرد و مفاهیم زمانی است. با این توضیح که فلسفه سیاسی پاسخی به بحرانهای ...
بیشتر
چکیده:ویروس کرونا همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است. چنانکه برخی از جهان و زندگی پسا کرونا سخن میگویند. به عبارتی جهان به قبل از کرونا بازنخواهد گشت. هدف محوری این نوشتار تاثیرات کرونا بر فلسفه سیاسی و نگرش فلاسفه به کرونا چه در سطح کلان و همچنین در سطح خرد و مفاهیم زمانی است. با این توضیح که فلسفه سیاسی پاسخی به بحرانهای زمانه خویشتن است. به همین دلیل متفکران کنونی با توجه به تاثیرات کرونا بر همه ابعاد زندگی بشر در سطح جهانی به تبیین فلسفی کرونا پرداختهاند. در واقع کرونا موضوعات بنیادین فلسفه سیاسی همچون خیر و شر، سعادت و فضیلت مندی، ماهیت دولتها، سبک زندگی و برابری و جایگاه دین را مورد چالش قرار داده است، از سوی دیگر مفاهیم و موضوعات زمانی فلسفه سیاسی همچون نظام سرمایه داری، سبک مصرف، نوع دولت، قدرت نرم، بیوتوریسم و...با دیدگاهها و نظریههای نوینی مواجه ساخته است. گرچه تعارضات فلسفی درباره تاثیرات کرونا اعم از دولت گرایی تا فروپاشی دولت، سرمایه داری تا زوال نظام سرمایه داری، علم گرایی و تکنولوژی تا تضاد با تکنولوژی و.... تداوم دارد.تاریخ دریافت: 24/06/1401- تاریخ پذیرش:28/07/1401
مسعود مطلبی؛ مجید نوروزی خولکی
دوره 7، شماره 27 ، خرداد 1401، ، صفحه 1-13
چکیده
در دهههای اخیر، دولت های مختلف تمایل به بهره گیری از قدرت نرم دارند. قدرتی که بر استفاده از ابزارهای متفاوتی برای ایجاد جذابیت برای نفوذ و افزایش نفوذ در کشورهای دیگر تاکید میکند و یکی از ابزارهای جنگ نرم رسانه ها می باشند. بر این اساس این مقاله که به بررسی نقش قدرت نرم رسانه در مشروعیت سیاسی دولت ها پرداخته است. در مورد نتایج این ...
بیشتر
در دهههای اخیر، دولت های مختلف تمایل به بهره گیری از قدرت نرم دارند. قدرتی که بر استفاده از ابزارهای متفاوتی برای ایجاد جذابیت برای نفوذ و افزایش نفوذ در کشورهای دیگر تاکید میکند و یکی از ابزارهای جنگ نرم رسانه ها می باشند. بر این اساس این مقاله که به بررسی نقش قدرت نرم رسانه در مشروعیت سیاسی دولت ها پرداخته است. در مورد نتایج این مطالعه باید بطور خلاصه گفت که قدرت رسانه از یک طرف با توجه به کارکردهایی از جمله انگاره سازی، دوگانگی، نفوذ سایر فرهنگ ها و دولت ها و ... می تواند تبدیل به عنصری جهت کاهش مشروعیت سیاسی دولت ها شود و از طرفی دیگر با کارکرد هایی از جمله آگاهی دادن، اطلاع رسانی واقعیت ها، نفوذ در اخبار، آمادگی و قدرت پیشبینی، برنامه ریزی و در اختیار داشتن زیرساخت های اطلاع رسانی می تواند به افزایش مشروعیت سیاسی دولت ها منجر شود.
احسان رسولی نژاد؛ زهرا سادات فیروزی قوزلو
دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-19
چکیده
در این پژوهش سعی شده است اقتصاد سیاسی ترکیه و نقاط قوت و نقاط ضعف آن طی سالهای 2022-2002 در چارچوب دادههای آماری، بررسی شود. در ابتدای پژوهش، مقدمهای از تعاریف مفاهیم اصلی داریم و در بخش مبانی نظری از تئوری نئولیبرالیسم کمک گرفته و به بررسی تأثیر سیاست اقتصادی بر رشد اقتصادی، تورم و گردشگری پرداختهایم. اینکه آیا اقتصاد سیاسی ترکیه ...
بیشتر
در این پژوهش سعی شده است اقتصاد سیاسی ترکیه و نقاط قوت و نقاط ضعف آن طی سالهای 2022-2002 در چارچوب دادههای آماری، بررسی شود. در ابتدای پژوهش، مقدمهای از تعاریف مفاهیم اصلی داریم و در بخش مبانی نظری از تئوری نئولیبرالیسم کمک گرفته و به بررسی تأثیر سیاست اقتصادی بر رشد اقتصادی، تورم و گردشگری پرداختهایم. اینکه آیا اقتصاد سیاسی ترکیه طی این سالها موفق عمل کرده است یا خیر سؤال اصلی این پژوهش را شامل میشود. فرضیه بر این مبنا قرار دارد که اقتصاد درهای باز، سیاستهای اتخاذی و اعمالی حزب حاکم عدالت و توسعه بر موفقیت اقتصاد سیاسی ترکیه تأثیر مثبت داشتهاست. با روش مقایسهای و بررسی دادههای مربوط به رشد اقتصادی و تورم طی سالهای مذکور میتوان به این نتیجه رسید که اصلاحات اقتصادی انجام شده در این دوره و سیاستهای اجرایی در زمینه خصوصیسازی و سرمایهگذاری در ورود ترکیه به اقتصاد جهانی مؤثر عمل کرده است.
نورالله صالحی
دوره 7، شماره 27 ، خرداد 1401، ، صفحه 15-30
چکیده
به طور خلاصه سیاست پولی یا Monetary Policy در هر کشور نشان دهنده برنامه و اهداف بانک مرکزی آن کشور برای اقتصاد جامعه میباشد. همانطور که احتمالا میدانید بانکهای مرکزی در هر کشور ابزارهای مختلفی را در دست دارند تا بتوانند میزان تورم، رکود اقتصادی، ارزش ارز و … در کشور را کنترل کنند که به مجموعه برنامههایی که هر بانک برای کنترل این ...
بیشتر
به طور خلاصه سیاست پولی یا Monetary Policy در هر کشور نشان دهنده برنامه و اهداف بانک مرکزی آن کشور برای اقتصاد جامعه میباشد. همانطور که احتمالا میدانید بانکهای مرکزی در هر کشور ابزارهای مختلفی را در دست دارند تا بتوانند میزان تورم، رکود اقتصادی، ارزش ارز و … در کشور را کنترل کنند که به مجموعه برنامههایی که هر بانک برای کنترل این پارامترها در نظر میگیرد سیاست پولی گفته میشود. در حقیقت بانکهای مرکزی تلاش میکنند تا با ابزارها و سیاست پولی خود، چرخهی اقتصادی کشور را کنترل کرده و آن را به سمت اهداف مورد نظر خود هدایت کنند. مهمترین موضوع در سیاست پولی، سیاستی است که منجر به حفظ ارزش پول در طی زمان شود. به عبارتی سیاست حفظ ارزش پول مقدم بر سیاست پولی است. در ادبیات اقتصاد متعارف صحبتی از سیاست حفظ ارزش پول نشده است. در این تحقیق قرار است سیاست حفظ ارزش پول تبیین شود. به طوری که سیاست حفظ ارزش پول، سیاست واحد پولی است. نکته ظریف این تحقیق این است که با اعمال سیاست واحد پولی، سیاست پولی به طور خودکار اجرا می شود. در نتیجه لازم است سیاست واحد پولی طوری طراحی شود که ارزش یک ریال در طول زمان برای تمامی نسل ها ثابت بماند. برای حصول این امر لازم است که نقش پول و نقش واحد پولی در علم اقتصاد به طور دقیق مشخص شود.
رضا دهقانی
دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1401، ، صفحه 21-39
چکیده
نظریة خلیفه ـ سلطان در حقیقت بازتولید شرایط پراگماتیک جامعه اسلامی بود: ظهور خاندان های حکومتگر و بالاخص ترکان به عنوان بازوی نظامی ممالک اسلامی از یک سو منجر به استقرار قدرت سلطان و اقتدار معنوی خلیفه شد و از سوی دیگر درصدد توجیه فقهی نظم جدید به عنوان یکی دیگر از شیوه های کسب قدرت برآمد. در این نظریه دو رویکرد قرینه وجود دارد. در رویکرد ...
بیشتر
نظریة خلیفه ـ سلطان در حقیقت بازتولید شرایط پراگماتیک جامعه اسلامی بود: ظهور خاندان های حکومتگر و بالاخص ترکان به عنوان بازوی نظامی ممالک اسلامی از یک سو منجر به استقرار قدرت سلطان و اقتدار معنوی خلیفه شد و از سوی دیگر درصدد توجیه فقهی نظم جدید به عنوان یکی دیگر از شیوه های کسب قدرت برآمد. در این نظریه دو رویکرد قرینه وجود دارد. در رویکرد اول اندیشه گران سیاسی بر آنند تا نظام تغلبیه را توجیه و تصدیق فقهی کنند و دیگر اینکه برقرای امنیت را علت اساسی این تصدیق قرار دهند. بنابراین غلبه و امنیت جوهرة اصلی این نظریه است که در یک رابطه متقابل فهم و درک می شود. در این جستار کوشش بر این است تا مقولة امنیت را با توجه به آرای اندیشه گرانی چون نظام الملک ، غزالی و ماوردی در چارچوب نظریه خلیفه ـ سلطان مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
مسعود مطلبی؛ کامجو رحمانی
دوره 7، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 25-47
چکیده
چکیده:در عصر جهانی شدن امنیت متحول شده است. در واقع پیچیدگی های امنیت بسیار افزایش یافته است. چنانکه این پیچیدگی را میتوان در کاهش قدرت امنیتی دولتها، نقش بازیگران منطقه ای و فراملی در شکل گیری امنیت، افزایش جایگاه امنیت اقتصادی و فرهنگی در نظر گرفت. با توجه به چنین شرایطی و همچنین خصوصیات خاص خلیج فارس رویکرد امنیتی امریکا ...
بیشتر
چکیده:در عصر جهانی شدن امنیت متحول شده است. در واقع پیچیدگی های امنیت بسیار افزایش یافته است. چنانکه این پیچیدگی را میتوان در کاهش قدرت امنیتی دولتها، نقش بازیگران منطقه ای و فراملی در شکل گیری امنیت، افزایش جایگاه امنیت اقتصادی و فرهنگی در نظر گرفت. با توجه به چنین شرایطی و همچنین خصوصیات خاص خلیج فارس رویکرد امنیتی امریکا در خلیج فارس متحول شد. این رویکرد مبتنی بر نقش کشورهای منطقه ای در ایجاد امنیت و توزان قدرت و همچنین محور افقی همچون یعنی اصلاح بازار آزاد، نهادسازی، آموزش و پرورش پیشرفته و رسانه های پویا، حاکمیت قانون و دموکراسی گام به گام تلقی میشود. همچنین بر عناصری همچون فروش گسترده تسلیحات متعارف به کشورهای حامی غرب، عدم دستیابی هیچ کشوری در منطقه به سلاح های کشتار جمعی، حفظ رابطه خوب با کشورهای عرب منطقه را شامل می شود.واژگان کلیدی: امریکا، امنیت، خلیج فارس، ایران، تسلیحات
تاریخ دریافت: 28/10/1401 – 27/11/1401
حسن شمسینی غیاثوند؛ فاطمه نوری دورباطی
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 25-48
چکیده
با توجه به اینکه اخلاق سیاسی یکی از مهمترین موضوعات زندگی سیاسی همه جوامع بوده است، مورد توجه همه متفکران، فلاسفه، شاعران و ادیبان نیز قرار گرفته است. این موضوع با توجه با ساختار سیاست ورزی، تاریخی و فرهنگی بیش از سایر جوامع بوده است. سوال و محور اصلی این پژوهش مولفه های اخلاق سیاسی در آثار سعدی بخصوص در بوستان است. البته باید گفت که ...
بیشتر
با توجه به اینکه اخلاق سیاسی یکی از مهمترین موضوعات زندگی سیاسی همه جوامع بوده است، مورد توجه همه متفکران، فلاسفه، شاعران و ادیبان نیز قرار گرفته است. این موضوع با توجه با ساختار سیاست ورزی، تاریخی و فرهنگی بیش از سایر جوامع بوده است. سوال و محور اصلی این پژوهش مولفه های اخلاق سیاسی در آثار سعدی بخصوص در بوستان است. البته باید گفت که اخلاق سیاسی در ادب نامه ها و آثار ادبی همچون بوستان سعدی با ویژگی های خاصی همچون رفتار حاکمان با مردم، فضیلت مندی، اجتناب از رذیلت اخلاقی و پند ارایه شده است که با سیاست نامه ها و آثار فلاسفه سیاسی متفاوت هستند. با استفاده از روش تحلیل محتوا شاخص های اخلاق سیاسی در بوستان همانند عدالت، مردم مداری، انتقادپذیری و... استخراج شده است. البته این مصادیق اخلاق سیاسی در کتاب بوستان هم شامل حاکمان و هم مردم می شود. به همین دلیل در آرای سعدی برخلاف برخی از دیگر فلاسفه و متفکران، تفکیکی بین اخلاق فردی و اجتماعی و اخلاق دو سطحی وجود ندارد.
ابراهیم معراجی
دوره 7، شماره 27 ، خرداد 1401، ، صفحه 31-50
چکیده
با فروپاشی شوروی در سال 1991 پیمان ورشو ضرورت وجودی خود را از دست داد؛ اما ناتو با بازتعریف اهداف خود، به گسترش ادامه داد و کشورهای نوبنیاد را با سیاست درهای باز به خود ملحق نمود و به انجام عملیاتهای متعددی در شمال آفریقا، اروپای شرقی و غرب آسیا پرداخت. مسلما دلایل ناتو در بازتعریف اهداف و استقبال از پیوستن کشورهای اروپای ...
بیشتر
با فروپاشی شوروی در سال 1991 پیمان ورشو ضرورت وجودی خود را از دست داد؛ اما ناتو با بازتعریف اهداف خود، به گسترش ادامه داد و کشورهای نوبنیاد را با سیاست درهای باز به خود ملحق نمود و به انجام عملیاتهای متعددی در شمال آفریقا، اروپای شرقی و غرب آسیا پرداخت. مسلما دلایل ناتو در بازتعریف اهداف و استقبال از پیوستن کشورهای اروپای شرقی، همزمان دارای بار امنیتی و هنجاری است و توجه به نگاه انتقادآمیز کشورهایی مانند روسیه به قدری بااهمیت است که پرداختن به آن را هدف پژوهش کنونی قرار دادهایم.این مقاله با بهرهگیری از نظریه "ثبات هژمونیک" در پی پاسخ به این سوال است که علل و اهداف ناتو در گسترش بهسمت شرق چیست؟ پیامدها و چشمانداز آن چگونه است؟ پاسخ آوردهایم "ناتو باهدف استقرار ارزشهای غرب سعی داشته هرچه بیشتر به مرزهای روسیه نزدیک شده و این قدرت غیرهمسو با ارزشهای غرب و مستظهر بهقدرت نظامی عمده را تا حد امکان کنترل و محدود کند. با توجه به چشمانداز افزایش عضویت همسایگان روسیه در ناتو این موضوع باعث زنجیرهای از واکنشهای سیاسی، امنیتی ونظامی روسیه در قبال ناتو شده است".
فاطمه اروجی؛ فاطمه همارا
دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1401، ، صفحه 41-54
چکیده
یکی از موضوعات مورد علاقۀ پژوهشگران تاریخ قرون نخستین اسلامی ایران، بحث بازخیزی و احیای سنت های سیاسی ایران پیش از اسلام در دورۀ حکومت های متقارن است. تمرکز پژوهش حاضر بر دورۀ آل بویه قرار دارد و سؤال اصلی آن دربارۀ چیستی عوامل و انگیزه های امرای آل بویه در توجه و اهتمام به سنت های سیاسی ایران پیش از اسلام طرح شده است. متعاقباً پژوهش ...
بیشتر
یکی از موضوعات مورد علاقۀ پژوهشگران تاریخ قرون نخستین اسلامی ایران، بحث بازخیزی و احیای سنت های سیاسی ایران پیش از اسلام در دورۀ حکومت های متقارن است. تمرکز پژوهش حاضر بر دورۀ آل بویه قرار دارد و سؤال اصلی آن دربارۀ چیستی عوامل و انگیزه های امرای آل بویه در توجه و اهتمام به سنت های سیاسی ایران پیش از اسلام طرح شده است. متعاقباً پژوهش به ذکر پاره ای از عوامل می پردازد، جوانب چالش زا و اشکالات پاره ای از عوامل معروف را مورد بحث قرار می دهد و به شناسایی پاره ای عوامل نامعروف می پردازد. با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با اتکاء به شواهد مأخوذ از منابع آشکار می گردد که نمی توان پاره ای از عوامل را به سبب وجود استدلالات تأییدکننده مطلقاً پذیرفت و برخی دیگر را به سبب نادیده گرفته شدن ردّ نمود.
سید اسدالله اطهری؛ فاطمه رحمانی
دوره 7، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 49-77
چکیده
بررسی روابط ایران و آذربایجان؛ چالش ها و فرصت هاچکیده: سطح روابط هر کشوری با کشورهای دیگر وابسته به شرایط اقتصادی، امنیتی، جغرافیایی و فرهنگی دارد. گر چه جایگاه هر کدام از این عوامل در عصر جهانی شدن دچار تحول شده است، اما نمیتوان گفت که این عناصر تاثیراتی در روابط دو کشور ندارند. ایران و اذربایجان که در همسایگی یکدیگر هستند ...
بیشتر
بررسی روابط ایران و آذربایجان؛ چالش ها و فرصت هاچکیده: سطح روابط هر کشوری با کشورهای دیگر وابسته به شرایط اقتصادی، امنیتی، جغرافیایی و فرهنگی دارد. گر چه جایگاه هر کدام از این عوامل در عصر جهانی شدن دچار تحول شده است، اما نمیتوان گفت که این عناصر تاثیراتی در روابط دو کشور ندارند. ایران و اذربایجان که در همسایگی یکدیگر هستند و اشتراکات فرهنگی اعم از تاریخی، مذهبی، آداب و رسوم و.... بسیار زیادی دارند، روابط دو کشور با چالش ها موانع خاصی برخوردار بوده است. این چالشه ا در دهه اخر در سه سطح داخلی، منطقه ای و جهانی قابل بررسی هستند چنانکه میتوان به موضوعاتی از قبیل بی اعتمادی و بدبینی نسبت به یکدیگر، رژیم حقوقی دریای خزر، مشکلات اقتصادی، دخالت های کشورهای منطقه ای همانند ترکیه، جایگاه رژیم صهیونیستی، موضوع قره باغ، نفوذ قدرت های فرامنطقه ای همانند روسیه و امریکا اشاره کرد.واژگان کلیدی: آذربایجان، ایران، نظام بین الملل، نفت، پان ترکیسیمتاریخ دریافت: 11/11/1401- تاریخ پذیرش: 13/12/1401
مالک ذوالقدر؛ ابوالقاسم نجفی
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 49-74
چکیده
چکیده:راهبرد سیاست خارجی ایران نسبت به عراق بعد از سقوط صدام تحت تاثیر عناصر مختلف جغرافیایی، مذهبی، اقتصادی، محور مقاومت و....بوده است. این راهبرد با توجه به اشغال عراق توسط امریکا، زوال دولت و ارتش مستقر، نگرش خاص کشورهای منطقه ای باعث شد که بتدریج قدرت منطقه ای و جهانی ایران در عراق جدید افزایش یابد. بعد از سقوط صدام، سیاست خارجی ...
بیشتر
چکیده:راهبرد سیاست خارجی ایران نسبت به عراق بعد از سقوط صدام تحت تاثیر عناصر مختلف جغرافیایی، مذهبی، اقتصادی، محور مقاومت و....بوده است. این راهبرد با توجه به اشغال عراق توسط امریکا، زوال دولت و ارتش مستقر، نگرش خاص کشورهای منطقه ای باعث شد که بتدریج قدرت منطقه ای و جهانی ایران در عراق جدید افزایش یابد. بعد از سقوط صدام، سیاست خارجی ایران در عراق از یک سو باعث شکل گیری امنیت در عراق شد، چرا که بعد از صدام و زوال ارتش بعث، بحران های امنیتی عراق را فرا گرفت. ایران در صورت بندی امینت نوین عراق اعم از امنیت سخت افزاری و نرم افزاری نقش محوری داشت. اما از سوی دیگر دخالت سایر کشورهای منطقه ای همچون عربستان باعث شکل گیری بحران های نوین امنیتی در عراق شد. در واقع سیاست ایران در عراق در بعد امنیت ملی اثراتی پارادوکسیکالی داشته است. چنانکه در بعد اقتصادی و رشد اقتصادی و زوال جریان های افراطی همانند داعش تاثیرات مثبت و ظرفیت زا بوده است، ولی در ابعاد دیگر همانند حمایت رقبای منطقه ای ایران از شورش ها در عراق، تدام حیات گروههای افراطی و اقتدار دولت مرکزی با جالش های مواجه بوده است. تاریخ دریافت:25/07/1401- تاریخ پذیرش: 30/08/1401
پویا فتحی زاد؛ محدثه رضابیگی؛ سید جواد میرمهدی پور کوه کمر
دوره 7، شماره 27 ، خرداد 1401، ، صفحه 51-74
چکیده
امروزه روابط بین الملل با توجه به رشد و تکامل سیاسی و ایدئولوژیکی حکومت ها شکل پیچیده تری نسبت به گذشته به خود گرفته است. انگیزه هایی نظیر استقلال، توسعه ارضی و یا حتی دخالت بیگانگان، منجر به بروز مخاطراتی در فضای جغرافیایی کشورها می شود؛ که اختلافات مرزی و تنش های فیزیکی میان فلسطین و اسرائیل، نوعی از این روابط محسوب ...
بیشتر
امروزه روابط بین الملل با توجه به رشد و تکامل سیاسی و ایدئولوژیکی حکومت ها شکل پیچیده تری نسبت به گذشته به خود گرفته است. انگیزه هایی نظیر استقلال، توسعه ارضی و یا حتی دخالت بیگانگان، منجر به بروز مخاطراتی در فضای جغرافیایی کشورها می شود؛ که اختلافات مرزی و تنش های فیزیکی میان فلسطین و اسرائیل، نوعی از این روابط محسوب می گردد. بررسی مسائل مشابه آن، در حیطه علومی نظیر جغرافیای سیاسی، ژئوپلیتیک و حتی حقوق بینالملل قابل طرح می باشد که ماهیتی میان رشته ای داشته و اهمیت منحصر به فردی دارد. سوال اصلی در این پژوهش این است که آیا مصالحه حقوقی 1947 با جغرافیای سیاسی فلسطین سازگاری دارد؟ از اینرو این پژوهش می کوشد تا با بهره گیری از روش استنباطی کیفی و توصیفی، فرضیه اصلی تحقیق یعنی" مصالحه حقوقی 1947 سازمان ملل سنخیتی با جغرافیای سیاسی فلسطین ندارد " را مورد ارزیابی قرار دهد.
کرم جمشیدی فرد
دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1401، ، صفحه 55-78
چکیده
سیاست خردگرایانه ترکیه در دوران زمامداری اوزال، برایندی از سیاست های لیبرال- محافظه کاری در عرصه اقتصاد و سیاست بود. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با ملاحظات کاربردی، درصدد پاسخ به این پرسش است؛ که چه نسبتی بین رشد و توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی ترکیه در سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳وجود دارد؟ فرضیه مطرح آن است که، سیاست درهای ...
بیشتر
سیاست خردگرایانه ترکیه در دوران زمامداری اوزال، برایندی از سیاست های لیبرال- محافظه کاری در عرصه اقتصاد و سیاست بود. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با ملاحظات کاربردی، درصدد پاسخ به این پرسش است؛ که چه نسبتی بین رشد و توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی ترکیه در سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳وجود دارد؟ فرضیه مطرح آن است که، سیاست درهای باز، سیاست خارجی متقابل اقتصادی توسعه گرا، اصلاح گرایی سیاسی و تشویق فرهنگ سیاسی مشارکتی متأثر از فرایند جهانی شدن، سبب اتخاذ رویکردی پراگماتیستی و پوپولیستی دراقتصاد، سیاست و مسائل ملی و بین المللی و احیای موقعیت فرامنطقه ای ترکیه شد. پژوهش حاضر براساس نظریه لفتویچ با هدف بررسی تأثیر متقابل توسعه اقتصادی و سیاسی در «دوران گذار» حاکی است که توسعه اقتصادی بدون توسعه سیاسی در جمهوری اول و دوم و ناپایداری توسعه سیاسی بدون توسعه اقتصادی، تنها با برقراری توازن نسبی توسعه ای بین اقتصاد و سیاست، سبب رشد و توسعه پایدار ترکیه در عصر اوزال بود.
ابراهیم عباسی؛ مهرسا مجدی
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 75-98
چکیده
چکیده:کشور ایران پیچیدگی ها، خصوصیات و شرایط خاصی دارد که از آن جمله میتوان به وجود قدرتمندی ارزش های دینی سنتها و باز تولید ارزشهای دینی در عصر جهانی شدن اشاره کرد. به همین دلیل اکثر متفکران از چالش سنت و تجدد، انقطاع و گسست در گفتمان مدرنیته در ایران سخن می گویند. دیدگاه های روشنفکران کنونی ایران را از بعد عرفی شدن ...
بیشتر
چکیده:کشور ایران پیچیدگی ها، خصوصیات و شرایط خاصی دارد که از آن جمله میتوان به وجود قدرتمندی ارزش های دینی سنتها و باز تولید ارزشهای دینی در عصر جهانی شدن اشاره کرد. به همین دلیل اکثر متفکران از چالش سنت و تجدد، انقطاع و گسست در گفتمان مدرنیته در ایران سخن می گویند. دیدگاه های روشنفکران کنونی ایران را از بعد عرفی شدن می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود یعنی افکار و اندیشه های دنیاگرایی و افکار و اندیشه های دنیا پرستی. گفتمان روشنفکران دنیاگرا بیانگر، هماهنگی دین و دنیا ، تحقق آموزه های دنیوی اسلام، انفکاک بین دنیا و دنیا، نگرش کارکردی به دین، خصوصی کردن عرصه دین، اخلاقی و سیاسی و نگرش چند سطحی یا لایه ای به اسلام میباشد. البته باید گفت که نگرش و گفتمان روشنفکران در باب عرفی شدن ایران با اشکالات ساختاری مواجه است. با این توضیح که از یک سو با توجه به ظرفیت و پتانسیل دین از ایران هرگونه تحول مرتبط با دین باشد. عرفی شدن بسترها و خاستگاه های متناسب خود را می طلبد که در ایران با توجه به قدرت دین عناصر ذهنی ایرانیان و ... شکل نمیگیرد. عرفی شدن دین در ایران فاقد پشتوانه های فلسفی، فکری، دینی و اجتماعی مستحکمی است. تحولات اجتماعی، سیاسی و ... بیانگر تحول از کارکردهای حکومت دینی با توجه به تشکیل حکومت دینی و ورود آموزه های دینی به عرصه سیاست و اجرا می باشد. دین گفتمان غالب در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین فردی و اجتماعی است. و تمامی لایه های معرفتی، الگوی رفتاری و کرداری، ذهنی و آفاقی ایرانیان دینی است.واژگان کلیدی: ایران، عرفی شدن، معرفت، روشنفکران، جهانی شدنتاریخ دریافت: 10/08/1401- تاریخ پذیرش15/09/1401
حسن مجیدی؛ محمد رستم پور
دوره 7، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 79-103
چکیده
چکیده: این مقاله به بررسی مناسبات دولت (قوه مجریه) و طبقه متوسط در سالهای پس از جنگ (1368-1384) میپردازد. سؤال اصلی این پژوهش این است که سیاستهای دولتهای پس از جنگ (دولتهای هاشمی، خاتمی) چه تأثیری بر طبقه متوسط داشته و در مقابل، طبقه متوسط چه جهتگیری نسبت به دولتهای مذکور داشته است؟ فرضیه پژوهش این است که گفتمان مسلط در دولتهای ...
بیشتر
چکیده: این مقاله به بررسی مناسبات دولت (قوه مجریه) و طبقه متوسط در سالهای پس از جنگ (1368-1384) میپردازد. سؤال اصلی این پژوهش این است که سیاستهای دولتهای پس از جنگ (دولتهای هاشمی، خاتمی) چه تأثیری بر طبقه متوسط داشته و در مقابل، طبقه متوسط چه جهتگیری نسبت به دولتهای مذکور داشته است؟ فرضیه پژوهش این است که گفتمان مسلط در دولتهای پس از جنگ، ویژگیهای شخصیتی رؤسای دولت، تأثیر اجرای برنامههای توسعه و شرایط عمومی کشور متأثر از تحولات جهانی، سیر مناسبات طبقه متوسط و دولتها را به صورت سینوسی و با نوسان همراه ساخته است. با توجه به خصلت تحصیلدار بودن دولت و شخصی بودن سیاست در ایران، رویکرد دولت به طبقه متوسط در جمهوری اسلامی متأثر از سه عامل کلی درآمدهای نفتی، ویژگیهای شخصی و منشهای رفتاری رؤسای دولت و شرایط جهانی بوده، اما شخصیت متفاوت رؤسای دولتها و تحولات جهانی متمایز سبب شده دولت آقای هاشمی طبقه متوسط جدید را احیاء کند و دولت آقای خاتمی به تعادل برساند.واژگان کلیدی: طبقه متوسط جدید، دولت هاشمی، دولت خاتمیتاریخ دریافت: 11/11/1401- تاریخ پذیرش: 13/12/1401
احسان اعجازی
دوره 7، شماره 27 ، خرداد 1401، ، صفحه 75-96
چکیده
در یک دهه گذشته اسراییل تلاش فراوانی در جهت مهار قدرت نظامی ایران کرده است. در همین راستا، پرسش اصلی این مقاله بدین صورت است: اسراییل برای مهار ایران از چه استراتژی نظامی در بین سالهای 2020 تا 2022 بهره گرفته است؟ براساس شواهد میدانی، آشکار و موجود اسراییل تلاش میکند تا از طریق افزایش توانمندی نظامی خود درعرصهی زمینی، دریایی و به ...
بیشتر
در یک دهه گذشته اسراییل تلاش فراوانی در جهت مهار قدرت نظامی ایران کرده است. در همین راستا، پرسش اصلی این مقاله بدین صورت است: اسراییل برای مهار ایران از چه استراتژی نظامی در بین سالهای 2020 تا 2022 بهره گرفته است؟ براساس شواهد میدانی، آشکار و موجود اسراییل تلاش میکند تا از طریق افزایش توانمندی نظامی خود درعرصهی زمینی، دریایی و به خصوص هوایی، سرمایهگذاری در صنایع دفاعی خود، خریدهای تسلیحاتی از ایالاتمتحده به طور مداوم، ضربه به اهداف موشکی و پهپادی متعلق به ایران، تقویت سیستم پدافند هوایی خود، مقابله با گروههای نیابتی ایران در منطقه به ویژه حماس و حزبالله، ایجاد ائتلاف نظامی بین اسراییل و کشورهای عربی منطقه، برگزاری رزمایشهای نظامی مستمر و در نهایت تمرکز بر حملات سایبری، ایران را از حمله به اهداف اسراییلی باز بدارد. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مطالعهی موردی انجام شده است.
مهدی لکزی
دوره 7، شماره 28 ، شهریور 1401، ، صفحه 79-92
چکیده
منطقه مَکُران از میناب تا گواتر بیش از 777 کیلومترمربع است. این منطقه به لحاظ ظرفیت های اقتصادی دارای سه سطح ملی، منطقهای و بین المللی است. تسلط این منطقه بر یکی از مهمترین و استراتژیک ترین راه های آبی جهان، از یکسو به عنوان یک مسیر ترانزیتی و اقتصادی برای کشورهای چین، هند، افغانستان و منطقه آسیای مرکزی، دارای ظرفیت های ...
بیشتر
منطقه مَکُران از میناب تا گواتر بیش از 777 کیلومترمربع است. این منطقه به لحاظ ظرفیت های اقتصادی دارای سه سطح ملی، منطقهای و بین المللی است. تسلط این منطقه بر یکی از مهمترین و استراتژیک ترین راه های آبی جهان، از یکسو به عنوان یک مسیر ترانزیتی و اقتصادی برای کشورهای چین، هند، افغانستان و منطقه آسیای مرکزی، دارای ظرفیت های فراوان در زمینه صنایع شیلاتی، گردشگری و دریایی است و از سوی دیگر به لحاظ جغرافیایی دارای یک موقعیت ژئوپولیتیک مهم است که موجب مزیت های داخلی، منطقه ای و بینالمللی برای ایران می تواند باشد. سواحل مَکُران، این امکان را دارد که با بهره گیری از پتانسیل دریای عمان، موقعیت ژئوپلیتیکی و زیست بوم ویژه منطقه، موتور محرکه توسعه سرمایه گذاری در نیمه شرقی کشور شود. باتوجه به وجود پتانسیل و ظرفیت های ویژه توسعه سواحل مکران مسئله اصلی این مقاله عدم توسعه یافتگی و معضل اقتصادی و معیشتی مردم منطقه سواحل مکران می باشد. براین اساس پژوهش فوق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که علیرغم ظرفیت های سواحل مکران برای توسعه، مهمترین عوامل توسعه نیافتگی این منطقه چه می باشد؟ در پاسخ به این پرسش، باید گفت ترکیبی از عوامل داخلی مانند سیستم سیاسی بسیط و تمرکز گرای حاکم بر کشور، وابستگی دولت به اقتصاد نفتی که باعث عدم توجه به مناطق غیرنفتی شده، عدم وجود برنامه ریزی بلند مدت توسعه ای و به تبع آن عدم توجه به نیروهای مستعد بومی منطقه و.... از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی سواحل مکران می باشند.
آرمین امینی
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 99-123
چکیده
چکیده: از زاویه دید کشورهای غربی آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد نوعی شورش جوانان بیکار و تحصیل کردگانی بود که با الزامات عصر اطلاعات آشنا هستند و جویای آزادی و برابری و الگوهای جدید ساماندهی قدرت بودند. این نگرش نام بهار عربی را بر تحولات خاورمیانه میگذارد و با تئوریهای گذر از پاتریمونالیسم و رسیدن به دموکراسی رویدادها را ...
بیشتر
چکیده: از زاویه دید کشورهای غربی آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد نوعی شورش جوانان بیکار و تحصیل کردگانی بود که با الزامات عصر اطلاعات آشنا هستند و جویای آزادی و برابری و الگوهای جدید ساماندهی قدرت بودند. این نگرش نام بهار عربی را بر تحولات خاورمیانه میگذارد و با تئوریهای گذر از پاتریمونالیسم و رسیدن به دموکراسی رویدادها را پیشبینی و برنامهریزی میکند. بعضی تحلیلگران تحولات خاورمیانه را براساس اسلام و ورود الهیات بر عرصه سیاست قلمداد میکند و اعتقاد دارد که این تحولات نوعی بیداری اسلامی است که علیه الگوهای سنتی استبدادی و غربی دیکتاتور مآبانه صورت میگیرد. به نظر میرسد که هیچ یک از این دو اتفاق نیفتاده است و خاورمیانه به علل گوناگون در حال تجربه کردن بنیادگرایی است.واژگان کلیدی: بنیادگرایی اسلامی، خاورمیانه، بهار عربی، جامع بینالمللیتاریخ دریافت: 10/08/1401- تاریخ پذیرش15/09/1401
غفار زارعی؛ غلام عباس فدایی دولت؛ حسن نریمانی
دوره 7، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 105-126
چکیده
غفار زارعی[1] غلام عباس فدایی دولت[2]حسن نرمانی[3] چکیده:خاورمیانه در دهه 2010 تا 2020 بیش از گذشته بحرانی شده است. این بحران نشات گرفته از موضوعاتی از قبیل موج دموکراسی خواهی، افزایش تنش بین کشورهای منطقه ای، داعش و بحران سوریه و... بوده است. به همین دلیل روابط و همچنین اتحادها و ائتلاف کشورهای منطقهای نیز با دگردیسی مواجه شده است. ...
بیشتر
غفار زارعی[1] غلام عباس فدایی دولت[2]حسن نرمانی[3] چکیده:خاورمیانه در دهه 2010 تا 2020 بیش از گذشته بحرانی شده است. این بحران نشات گرفته از موضوعاتی از قبیل موج دموکراسی خواهی، افزایش تنش بین کشورهای منطقه ای، داعش و بحران سوریه و... بوده است. به همین دلیل روابط و همچنین اتحادها و ائتلاف کشورهای منطقهای نیز با دگردیسی مواجه شده است. یکی از این تحولات روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر است. نزدیکی تاکتیکی عربستان بعنوان محورکشورهای عربی منطقه و جهان اهل تسنن و رژیم صهیونیستی از اهمیت خاصی برخوردار است. دلایل مختلف داخلی، منطقهای و بین المللی باعث نزدیکی بیشتر عربستان و رژیم صهیونیستی شده است. در این راستا می توان به چالش های داخلی عربستان، افزایش قدرت منطقه ای ایران، بحران یمن، کاهش نفوذ منطقه ای عربستان، فشار دولت ترامپ بر مدیران عربستان و.... اشاره کرد. البته باید گفت که عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی بیشتر تاکتیکی است، چرا که روابط رژیم صهیونیستی و عربستان بنا به دلایلی همچون محور جهان تسنن، عربستان خاستگاه اصلی افراط گرایی و جنبش های ضد صهیونیستی، نگرش منفی سران صهیونیسم به سران اعراب و..... نمی تواند استراتژیکی شناخته شود.[1]- استادیار،گروه علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی،لامرد، ایران: نویسنده مسئول ghafarzarei@yahoo.com[2]- دانشجوی دکتری، علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایرانGhadaei57@gmail.com[3]- دانشجوی دکتری، علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایرانNarmani.h1396@yahoo.com تاریخ دریافت: 07/10/1401- تاریخ پذیرش: 20/11/1401
ولی دین پرست؛ فردین تاپدوقی؛ داریوش وظیفه؛ بهنام جباری
دوره 7، شماره 27 ، خرداد 1401، ، صفحه 97-116
چکیده
استفاده از تاکتیک جنگ روانی در نبردهای نظامی، از جملۀ روش هایی است که می تواند سرنوشت جنگ ها را به نحو مطلوبی تغییر دهد. هرچند برخی این پدیده را رویکردی جدید تصور می کنند، اما جنگ روانی قدمت دیرینه در تاریخ دارد. مغولان با ایجاد رعب و هراس در دل دشمنان خود، تخریب شدید روحیۀ نظامیان و مردمان سرزمین ها و استفاده از قرابت های نژادی و زبانی ...
بیشتر
استفاده از تاکتیک جنگ روانی در نبردهای نظامی، از جملۀ روش هایی است که می تواند سرنوشت جنگ ها را به نحو مطلوبی تغییر دهد. هرچند برخی این پدیده را رویکردی جدید تصور می کنند، اما جنگ روانی قدمت دیرینه در تاریخ دارد. مغولان با ایجاد رعب و هراس در دل دشمنان خود، تخریب شدید روحیۀ نظامیان و مردمان سرزمین ها و استفاده از قرابت های نژادی و زبانی و همچنین بهره گیری از اختلافات داخلی وایجاد تفرقه در بین رقبای خود، به پیروزی های چشمگیری دست یافتند. این پژوهش تلاشی است در جهت پاسخ به این سؤال که مغولان چگونه از جنگ روانی برای غلبه بر دشمنان خود بهره می گرفتند؟ کاربست جنگ روانی در فتوحات مغولان به روش توصیفی ـ تحلیلی اشاره شده است تا به این نتیجه نایل شویم که مغولان قسمت عمده ای از پیروزی های خود را در استفاده از تاکتیک مذکور به دست می آوردند.
ابراهیم متقی؛ صفت الله شاهوردی
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 125-148
چکیده
رسانه ها نوین همانند شبکه های اجتماعی در سده بیست و یکم بازیگر اصلی زندگی انسان ها شناخته می شوند. این بازیگری در همه سطوح اعم از سطح کلان همانند معرفی سبک زندگی، اقتصاد کلان(اعم از اقتصاد جهانی و بستر اقتصاد کنونی جهان)، شکل گیری سیاست نوین و همچنین در سطح خرد همانند نوع هویت محلی، سبک تغذیه و....شامل میشود. در این راستا منافع ملی کشورها ...
بیشتر
رسانه ها نوین همانند شبکه های اجتماعی در سده بیست و یکم بازیگر اصلی زندگی انسان ها شناخته می شوند. این بازیگری در همه سطوح اعم از سطح کلان همانند معرفی سبک زندگی، اقتصاد کلان(اعم از اقتصاد جهانی و بستر اقتصاد کنونی جهان)، شکل گیری سیاست نوین و همچنین در سطح خرد همانند نوع هویت محلی، سبک تغذیه و....شامل میشود. در این راستا منافع ملی کشورها نیز متحول شده است. در واقع باید کشورها منافع ملی خود را در همه ابعاد با توجه به نقش رسانه ها مورد بازنگری قرار دهند. این پژوهش به تاثیر رسانه ها در منافع ملی کشورها می پردازد. در واقع، رسانه های نوین همانند اینترنت از ظرفیتی برخوردار است که باعث حفظ و پیشبرد منافع منلی کشور چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی می شود. در سطح داخلی می توان به افزایش مشارکت مردم، آگاهی بخشی، شفافیت در همه مسایل، کاهش هزینه های دولت، جلوگیری از رانت خواری، دولت الکترونیک و...می توان اشاره کرد. در سطح بین المللی ارتقای امنیت ملی، کاهش اسیب پذیری، حضور فعال در تحولات و مسایل بین المللی، ترویج هنجارها و هویت خود در سطح جهانی و... با توجه به کارکرد و ظرفیت رسانه های نوین امکانپذیر خواهد بود. در همه این عرصه ها، منافع ملی کشور در عرصه اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی تامین خواهد شد. البته بایستی به توان رسانه های داخلی، سواد رسانه ای، بازیگری فعال در عرصه ها رسانه ها و کاهش تبعات منفی رسانه نوین توجه داشت.تاریخ دریافت : 24/06/1401- تاریخ پذیرش:28/07/1401
محسن جلیلوند؛ راضیه هاشمی
دوره 7، شماره 29 ، آذر 1401، ، صفحه 149-172
چکیده
امنیت در همه ابعاد آن یکی از مهمترین وظایف دولت ها از گذشته تاکنون بوده است. در سده بیست و یکم اهمیت و جنبه های امینت همانند امنیت سایبری و روانی بیش از گذشته شده است. بعد امنیت اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است چرا که خاستگاه ابعاد دیگر امنیت در یک جامعه شناخته می شود. بالطبع در نگرش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به مقوله امنیت ...
بیشتر
امنیت در همه ابعاد آن یکی از مهمترین وظایف دولت ها از گذشته تاکنون بوده است. در سده بیست و یکم اهمیت و جنبه های امینت همانند امنیت سایبری و روانی بیش از گذشته شده است. بعد امنیت اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است چرا که خاستگاه ابعاد دیگر امنیت در یک جامعه شناخته می شود. بالطبع در نگرش امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به مقوله امنیت تاکید شده است. هدف محوری این پژوهش واکاوی ابعاد امنیت اجتماعی در آرا امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است. با توجه به بنیان های هستی شناختی و انسان شناختی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری می توان گفت که در ارا امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری چه در سطح کلان و چه در سطح خرد به امنیت اجتماعی پرداخته شده است. چنانکه در ابعاد کلان می توان به احساس امینت در جامعه، عدالت آموزشی، وفاق و مشارکت همگانی، همزمانی بعد درونی (معنوی) امنیت با بعد عینی و مادی، عدالت اجتماعی و احساس برابری در بین شهروندان اشاره کرد. در سطح خرد می توان عناصری همانند کاهش قوانین تبعیض آمیز، مبارزه به شکاف طبقاتی و اجتماعی، رسیدگی همه جانبه اقتصادی، آموزشی و... به محرومین جامعه، انتخابات، نظارت بر عملکرد نهادها و مدیران، مبارزه با فساد اداری و...مورد تاکید قرار داد.تاریخ دریافت:10/4/1401- تاریخ پذیرش: 29/5/1401
محمد پورقربان؛ سلمان دولتپناه مجره
دوره 7، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 127-147
چکیده
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه به عنوان بازیگر منطقه ای، دخیل در تحولات قفقاز جنوبی است. سوال اصلی این پژوهش این است که بحران قفقاز جنوبی چه تاثیراتی بر سیاستگذاریهای امنیت فدراسیون روسیه بخصوص در سال های 2022- 2020 داشته است. بر اساس روش توصیفی-تحلیلی می توان گفت که بحران قفقاز جنوبی با توجه به واقعیتهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی ...
بیشتر
بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه به عنوان بازیگر منطقه ای، دخیل در تحولات قفقاز جنوبی است. سوال اصلی این پژوهش این است که بحران قفقاز جنوبی چه تاثیراتی بر سیاستگذاریهای امنیت فدراسیون روسیه بخصوص در سال های 2022- 2020 داشته است. بر اساس روش توصیفی-تحلیلی می توان گفت که بحران قفقاز جنوبی با توجه به واقعیتهای ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه خارج نزدیک موجب افزایش دیپلماسی رفت و برگشت و ارتقای سیاستهای واقعگرایانه ژئوپلیتیکی فدراسیون روسیه و کاهش جایگاه کلیت پیمان امنیت دسته جمعی کشورهای مشترکالمنافع گردیده است. آنچه در قفقاز جنوبی بیشترین اهمیت را برای روسیه داشته، ایجاد مانع در مقابل حضور و نفوذ غیر قابل کنترل بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای، تضمین امنیت مرزهای جنوبی و مقابله با تهدیدات برهم زننده امنیت مورد نظر خود و در نهایت مانع تراشی در مقابل فروپاشی مجدد این کشور بخصوص در قفقاز شمالی بوده است.