منافع ملی
طلعت ده پهلوان؛ سمیه مومنه
دوره 9، شماره 34 ، اسفند 1402، ، صفحه 1-22
چکیده
جان فوران بر آن است که روحانیت شیعه عصر صفوی جزء هیات حاکمه بوده که بعدها کم کم بخشی از آن از دولت فاصله گرفته و در دوران قاجار به مردم متمایل و با طبقه بازار درآمیخته میشود اما در عصر پهلوی بخاطر میزان بالای وجوهات و دریافتی از بازاریان متمول میشود. وی معتقد است که در دوران آخرین شاهان صفوی، روحانیت با مقام شیخ الاسلامی ملا محمد ...
بیشتر
جان فوران بر آن است که روحانیت شیعه عصر صفوی جزء هیات حاکمه بوده که بعدها کم کم بخشی از آن از دولت فاصله گرفته و در دوران قاجار به مردم متمایل و با طبقه بازار درآمیخته میشود اما در عصر پهلوی بخاطر میزان بالای وجوهات و دریافتی از بازاریان متمول میشود. وی معتقد است که در دوران آخرین شاهان صفوی، روحانیت با مقام شیخ الاسلامی ملا محمد باقر مجلسی به طور مستقیم هیات حاکمه را تحت کنترل خود در میآورد با این حال در جریان جنبش تنباکو، آشتیانی را محکوم میکند که در لغو دیگر امتیازات واگذار شده به بیگانگان کوتاهی کرده و در انقلاب مشروطه روحانیان را به واگرایی متهم میکند. براین اساس این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی ضمن نقد دیدگاههای فوران، در صدد است تا به این پرسش پاسخ مناسب دهد که چرا فوران در تحلیلهای خود نسبت به روحانیت به چنین دیدگاهی دست یافته است؟