انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522Russia's Foreign Policy Approach to Iran's Nuclear Programرویکرد سیاست خارجی روسیه به پرونده هسته ای ایران121129225FAجعفر خلفیدکتری تخصصی، علوم سیاسی(اندیشه سیاسی)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانعلی طاهرخانیعضو هیئت علمی، دانشگاه پیام نور مرکز ابهر (استان زنجان)، ایران: نویسنده مسئولJournal Article20210414The foreign policy of any country concerning the developments of other countries, both regional and global, is based on national interests. Each country, however, defines its national interests based on temporal and spatial requirements. At the beginning of the third millennium, Russia has defined its national interests to confront the West, reproduce Russia's power in the world, influence in various global and regional regions, and so on. The central question and purpose of this study is Russia's approach to Iran's nuclear program. In the analysis of this question, the influential components of Russia's foreign policy, especially in the nuclear issue in the last two decades, such as Putin's personality, confrontation with Americanism in the world, preventing the nuclearization of southern Russia, etc. have been mentioned. On the other hand, in the context of neo-realism, elements such as the anarchy of the international system, the need for multilateralism at the international level, new security in the region and global action with the crisis of other countries have been considered.سیاست خارجی هر کشوری نسبت به تحولات سایر کشورها اعم از منطقه ای و جهانی مبتنی بر منافع ملی است. اما هر کشوری منافع ملی خود را بر اساس مقتضیات زمانی و مکانی تعریف می کند. چنانکه روسیه در ابتدای هزاره سوم منافع ملی خود را در راستای تقابل با غرب، بازتولید قدرت روسیه در جهان، نفوذ در مناطق مختلف جهانی و منطقه ای، و... تعریف کرده است. سوال و هدف محوری این پژوهش رویکرد روسیه به پرونده هسته ای ایران است. در تجزیه و تحلیل این سوال به مولفه های تاثیر گذار بر سیاست خارجی روسیه بخصوص در موضوع هسته ای در دو دهه اخیر همچون شخصیت پوتین، تقابل با امریکا گرایی در جهان، جلوگیری از هسته ای شدن جنوب روسیه و ... اشاره شده است. از سوی دیگر می توان در چارچوب نوواقع گرایی عناصری همچون آنارشی بودن نظام بین الملل، لزوم چندجانبه گرایی در سطح بین الملل ، امنیت نوین در منطقه و بازیگری در سطح جهانی با بحران سایر کشورها مورد توجه قرار گرفته اند.https://www.jnis.ir/article_129225_4132bc10f479afb586d91c50025fe643.pdfانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522The Post-corona World; A Re-reading of Nationalism and the Approaches of Governmentsجهان پسا کرونا؛ بازخوانش ناسیونالیسم و رویکرد دولتها2353131263FAعارف بیژنکاندیدای دکتری مطالعات منطقه ای، دپارتمان علوم سیاسی، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، سن پترزبورگ، روسیه0000-0003-1545-8770هیراد مخیریکاندیدای دکتری روابط بین الملل، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان، ایران: نویسنده مسئول0000-0002-7200-8680Journal Article20210531The outbreak of the Covid-19 epidemic in the Year 2020 has caused unpredictable and new problems and challenges in the domain of world politics and international relations, and has forced the governments to take steps in direction of reviewing and rewriting their domestic and foreign policies; therefore with consideration to the outcomes of the states’ initiatives in this regard and on the strength of the viewpoints of the most scientists in the field of international relations, re-reading of nationalism has gained momentum, especially by the same governments. The question that arises is that “What consequences will the re-reading of nationalism raised from the post-corona World, have in the governments’ functions in international and domestic relations?” The governments have a nationalistic function and have found a desire toward authoritarianism in the domestic domain, in the post-corona world. The main objective of this work is to observe the formation and gravitation of the world governments toward nationalistic approaches in the post-corona world in a comprehensive and detailed way. The authors of this research, by using the descriptive-analytical method, concluded that the effects of nationalistic approaches of the governments in the post-Corona world can be evaluated by analyzing its domestic and international effects.ظهور اپیدمی کووید-19 در سال 2020 میلادی در عرصه سیاست جهانی و روابط بینالملل مشکلات و چالشهای غیرقابلپیشبینی و جدیدی را به ارمغان آورد و دولتها را ناگزیر داشته است که در جهت بازبینی و بازنویسی سیاستهای داخلی و خارجی خود گام بردارند؛ لذا با توجه به خروجی تدابیر دولتها در این زمینه و با استناد به نظر اغلب اندیشمندان در حوزهی روابط بینالملل، بازخوانش ناسیونالیسم خصوصاً از جانب دولتها قوت ظهور پیدا نموده است. سوالی که مطرح است اینکه بازخوانش ناسیونالیسم برخاسته از جهان پسا-کرونا چه پیامدهایی را در عملکرد دولتها در مناسبات بینالمللی و داخلی بر جای خواهد گذاشت؟ در جهان پسا کرونا عملکرد دولتها با رویکرد ناسیونالیستی است و در عرصه داخلی عملکرد دولتها به سمت اقتدارگرایی میل پیداکرده است. هدف اصلی این نوشتار بررسی شکلگیری و میل پیدا نمودن رویکرد ناسیونالیستی از جانب دولتها در جهان پسا کرونا با نگاهى عمیم میباشد. نویسندگان در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به این نتیجه دستیافتند که میتوان تأثیرات رویکردهای ناسیونالیسمی دولتها در پسا کرونا را با نگاه به تاثیرات داخلی و جهان بینالملل ارزیابی نمود.https://www.jnis.ir/article_131263_45a309db55432af1f4d11f86f9260b95.pdfانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522A Study of Joe Biden's Intelligent Power in US Foreign Policy (Dimensions and Approaches)بررسی قدرت هوشمند جو بایدن در سیاست خارجی آمریکا (ابعاد و رویکرد ها)5574130624FAپرویز احدیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، ایرانJournal Article20210515Smart Power, as a strategy to challenge hard and soft power theories, considering Joseph Nye's Ernest Wilson Doctrine, redefined by Joe Biden and his team as a US foreign policy strategy to maintain US hegemony based on the Nye Doctrine With its global and regional rivals including China as an economic threat, Russia as a military threat and the Islamic Republic of Iran as a regional threat. Accordingly, the article seeks to define and explain smart power in US foreign policy, especially Joe Biden, to redefine it by considering another along with hard and soft power, that is, smart target, smart strategy in US foreign policy. Using the descriptive-analytical method and library study method, the present study has tried to answer this question: what is the power of intelligence in Joe Biden's foreign policyقدرت هوشمند به عنوان استراتژی به چالش کشاندن تئوریهای قدرت سخت و نرم با مد نظر قرار دادن دکترین جوزف نای، ارنست ویلسون، به باز تعریف خود توسط جو بایدن و تیم وی به عنوان استراتژی سیاست خارجی آمریکا در راستای حفظ هژمونی آمریکا بر اساس دکترین نای در رابطه با رقبای جهانی و منطقهای خود یعنی چین به عنوان تهدید اقتصادی، روسیه به عنوان تهدید نظامی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدید منطقهای مطرح میشود. بر این اساس مقاله فوق تلاش دارد ضمن تعریف و تبیین قدرت هوشمند در سیاست خارجی آمریکا بویژه جو بایدن به باز تعریف آن با مد نظر قرار دادن قدرت سخت و نرم یعنی، هدف هوشمند، استراتژی هوشمند در سیاست خارجی آمریکا بپردازد. پژوهش حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از شیوه مطالعه کتابخانهای، کوشیده است تا با استفاده از منابع علمی و پژوهشی معتبر به این سوال پاسخ که قدرت هوشمند در سیاست خارجی جو بایدن به چه صورت است؟https://www.jnis.ir/article_130624_3b066191bfaa93aea7ef90b35267b6b9.pdfانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522Comparison of the Mechanism of Impeachment of the President in the Iran and the United Statesمقایسه مکانیسم استیضاح رییس جمهور در نظام سیاسی ایران و ایالات متحده آمریکا7593129224FAجلال الدین سلیمیدانشجوی دکتری تخصصی روابط بین الملل، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210414The president, as the head of state, is overseen by the legislature and receives a reprimand from parliament if he/she makes a mistake in his decisions, or is interrogated and given the necessary explanations about his decisions or weaknesses in the government. The main question includes: what are the differences in the Iranian-American presidential system? This article seeks to prove the hypothesis that political systems have different characteristics due to their belonging to the structural dimension of government and as a result of the dominance of its logic, concepts, and examples. The constitutional laws of Iran and the United States are also different from each other. The current research is done by the library method and descriptive-analytical.
رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت تحت نظارت قوه ی مقننه بوده و در صورت خطا در تصمیم گیری ها از جانب پارلمان تذکر دریافت می کند و یا مورد استیضاح قرار گرفته و درباره تصمیمات خود و یا ضعف هایی که در دولت وجود دارد توضیحات لازمه را ارائه نماید. پرسش اصلی این است که چه تفاوت هایی در مکانیسم نظام ریاستی ایران و امریکا وجود دارد ؟ این مقاله در صدد اثبات این فرضیه است که نظام سیاسی با توجه به تعلق آن به بعد ساختاری حکومت و در نتیجه حاکم بودن منطق آن، مفهوم و مصادیق با هم متفاوت است. الگوی ارائه شده در حقوق اساسی کشور ایران و آمریکا نیز متفاوت از دیگری است. تحقیق کنونی با روش کتابخانه ای و به صورت توصیفی- تحلیلی انجام می گیرد .https://www.jnis.ir/article_129224_18838bb9eabffa5316fda46a01a8a3b3.pdfانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522Strategies of the Dignity, Wisdom and Expediency of the Supreme Leader in Foreign Policyراهبرد سه گانه عزت، حکمت و مصلحت مقام معظم رهبری در سیاست خارجی95114129979FAکریم عباسیدانشجوی دکتری علوم سیاسی(اندیشه سیاسی)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحدتاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایرانرضا نصیریدانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210503The Supreme Leader's approach to all issues such as foreign policy has originated from the principles of foreign policy in Islam, such as justice, monotheism, the principle of negation of way, and adherence to treaties. However, to advance these goals and axes, special behavioral patterns such as flexibility and contracting should be adopted by the requirements of time and place. The main purpose of the research is to examine the nature of the Supreme Leader's behavioral patterns in foreign policy, namely dignity, wisdom, and expediency in foreign policy. In analyzing this question, he addressed issues such as the autopsy of the concepts of dignity, expediency, and wisdom in foreign policy and its relation to nationalism, oppression, the spread of Islam, negotiation with enemies, heroic softness, national interests, regional power and influence, security, and national authority.رویکرد مقام معظم رهبری به همه موضوعات همچون سیاست خارجی نشات گرفته از مبانی سیاست خارجی در اسلام همچون عدالت، توحید، اصل نفی سبیل و پایبندی به معاهدات بوده است. گرچه در جهت پیشبرد این اهداف و محورها باید متناسب با مقتضیات زمان ومکان الگوهای رفتاری خاصی همچون نرمش، انعقاد قرارداد و.. اتخاذ کرد. هدف و محور اصلی پژوهش بررسی ماهیت الگوهای رفتاری مقام معظم رهبری در سیاست خارجی یعنی عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی است. در تجزیه و تحلیل این سوال، به موضوعاتی همچون کالبد شکافی مفاهیم عزت، مصلحت و حکمت در سیاست خارجی و ارتباط آن با امت گرایی، ظلم ستیزی، گسترش اسلام، مذاکره با دشمنان، نرمش قهرمانانه، منافع ملی، قدرت و نفوذ منطقه ای، امنیت، اقتدار ملی و....پرداخته شده استhttps://www.jnis.ir/article_129979_bace98f76cacb1fc82213539ed4b3599.pdfانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522Human Rights and the Evolution of the Concept of Sovereignty (from Sovereignty as Immunity to Sovereignty as Responsibility)حقوق بشر و تحول در مفهوم امنیت ملی115132129368FAآرمین امینیدانشیارگروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانJournal Article20210418How national security interacts as a constant variable that governments seek to achieve and maintain primarily with freedom of expression and human rights as well as democracy is of great importance. Although many totalitarian governments have sought to restrict individual and social liberties under the pretext of maintaining national security, many other countries have relied on Articles 19, 20 and 21 of the Covenant on Civil and Political Rights, including specific statements. Their writings and political actions have excluded the general inclusion of freedom of speech and political freedom that are necessary for democracy.نحوه تعامل امنیت ملی به عنوان یک متغیر ثابت که دولت ها سعی می کنند در درجه اول به تامین و حفظ آن بکوشند با آزادی بیان و حقوق بشر و هم چنین دموکراسی اهمیت زیادی دارد. هر چند بسیاری از حکومت های توتالیتر سعی کرده اند که به بهانه حفظ امنیت ملی آزادی های فردی و اجتماعی را محدود سازند ولی بسیاری دیگر از کشورها با تکیه بر مواد 19، 20 و 21 میثاق حقوق- مدنی و سیاسی ضمن احصاء موارد مشخصی از بیانات و نوشته ها و کنش های سیاسی آنها از شمول عام آزادی بیان و قلم و رفتار سیاسی که لازمه دموکراسی است مستنثی کرده اند.https://www.jnis.ir/article_129368_d4eee6b1540e4b268b6967601c291272.pdfانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸62320210522Investigating the Conflict between Extradition of Criminals and the Concept of European Humanitarian Lawواکاوی تعارض استرداد مجرمین با مفهوم حقوق بشر دوستانه اروپایی (ابعاد و رویکردها از طریق بررسی نسبت بین جامعه شناسی پدیدار شناسانه جرم و حقوق بین الملل)133150129226FAغلامرضا کریمیکارشناس ارشد علوم اجتماعی،گرایش برنامه ریزی توسعه منطقه ای، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210414In international law and sociology, the crime of deportation and extradition of criminals is governed by principles and rules that have been accepted all over the world, and the expulsion and extradition of criminals have been a long-standing issue in international law. The European Court of Human Rights, as a judicial body of the European Convention on Human Rights, has ruled in favor of some of these conflicts of opinion. Accordingly, in the present paper, the impact of human rights enshrined in the European Convention on Human Rights on the issue of deportation and extradition of offenders has been examined in the proceedings of the member states of this convention with regard to the rulings of the Court of Human Rights. Although all deterrent measures, however, are taken against perpetrators to prevent them from fleeing to other countries and prosecuting them, in many cases, criminals flee the country in which they committed the crime in various ways after committing the crime and before it was discovered.در حقوق بین الملل و جامعه شناسی جرم بر اخراج و همچنین استرداد مجرمین اصول و قواعدی حاکم است،کـه در تمام جهان پذیرفته شده است و اخراج و استرداد مجرمین از جمله مباحث دیرینه در حقوق بین الملل بوده است. دادگاه اروپایی حقوق بشر به عنوان رکن قضایی کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در رویه خود در خصـوص برخـی از ایـن تعارضـات آرائی را صادر نموده است. بر این اساس، درنوشتارحاضر تأثیر حقوق بشر مصرح در کنوانسـیون اروپـایی حقوق بشر بر مسئلۀ اخراج و استرداد مجرمین در رویه کشورهای عضو این کنوانسیون با عنایت بـه آراء دیوان حقوق بشر مورد مداقه قرار گرفته است. لکن با اینکه تمامى تمهیدات بازدارنده علیه مرتکبین جرم براى ممانعت از فرار به سایر کشورها و تعقیب کیفرى آنان به کارگرفته می شود، دربسیارى موارد، تبهکاران پس از ارتکاب جرم و قبل ازکشف آن، به طرق مختلف به فرار ازکشورى که در آن مرتکب جرم شده اند، مبادرت می کنند.https://www.jnis.ir/article_129226_eb18534e89e54438e09ea8076d241d22.pdf