%0 Journal Article %T تحولات گفتمان عرفی گرایانه در دهه چهارم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر منافع ملی %J فصلنامه مطالعات منافع ملی %I انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا %Z ۲۶۴۵-۵۵۲۸ %A عباسی, ابراهیم %A مجدی, مهرسا %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 8 %N 29 %P 75-98 %! تحولات گفتمان عرفی گرایانه در دهه چهارم جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر منافع ملی %K ایران %K عرفی شدن %K معرفت %K روشنفکران %K جهانی شدن %R %X چکیده:کشور ایران پیچیدگی ­ها، خصوصیات و شرایط خاصی دارد که از آن جمله می­توان به وجود قدرتمندی ارزش­ های دینی سنت­ها و باز تولید ارزش­های دینی در عصر جهانی شدن اشاره کرد. به همین دلیل اکثر متفکران از چالش سنت و تجدد، انقطاع و گسست در گفتمان مدرنیته در ایران سخن می­ گویند. دیدگاه ­های روشنفکران کنونی ایران را از بعد عرفی شدن می­ توان به دو دسته کلی تقسیم نمود یعنی افکار و اندیشه ­های دنیاگرایی و افکار و اندیشه­ های دنیا پرستی. گفتمان روشنفکران دنیاگرا بیانگر، هماهنگی دین و دنیا ، تحقق آموزه ­های دنیوی اسلام، انفکاک بین دنیا و دنیا، نگرش کارکردی به دین، خصوصی کردن عرصه دین، اخلاقی و سیاسی و نگرش چند سطحی یا لایه ­ای به اسلام می‌باشد. البته باید گفت که نگرش و گفتمان روشنفکران در باب عرفی شدن ایران با اشکالات ساختاری مواجه است. با این توضیح که از یک سو با توجه به ظرفیت و پتانسیل دین از ایران هرگونه تحول مرتبط با دین باشد. عرفی شدن بسترها و خاستگاه ­های متناسب خود را می ­طلبد که در ایران با توجه به قدرت دین عناصر ذهنی ایرانیان و ... شکل نمی­گیرد. عرفی شدن دین در ایران فاقد پشتوانه­ های فلسفی، فکری، دینی و اجتماعی مستحکمی است. تحولات اجتماعی، سیاسی و ... بیانگر تحول از کارکردهای حکومت دینی با توجه به تشکیل حکومت دینی و ورود آموزه ­های دینی به عرصه سیاست و اجرا می­ باشد. دین گفتمان غالب در عرصه­ های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین فردی و اجتماعی است. و تمامی لایه ­های معرفتی، الگوی رفتاری و کرداری، ذهنی و آفاقی ایرانیان دینی است.واژگان کلیدی: ایران، عرفی شدن، معرفت، روشنفکران، جهانی شدنتاریخ دریافت: 10/08/1401- تاریخ پذیرش15/09/1401 %U https://www.jnis.ir/article_66841_21d03c6d236a4e2b41aad8b9064ebe36.pdf