واکاوی و نقد بوروکراسی حاکم بر مجلات علمی پژوهشی علوم انسانی ایران، از نگاه یک پژوهشگر
دوره 9، شماره 35، بهار 1403، صفحه 21-46
کاظم استادی
چکیده بوروکراسی در انواع نظامهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ایران، رسوخ سریع داشته است. یکی از این نظامها که درگیر مفهوم و مصدایق بوروکراسی واقع شده است، نظام پژوهشی ایران، و البته مهمترین زیرساخت آن، یعنی مجلات پژوهشی هستند. جدا از مزایای این نوع بوروکراسی، به نظر میرسد که این وضعیت، معایب یا مشکلاتی را نیز با خود به ارمغان آورده است؛ که عدم توجه به آنها، میتواند موجب افسردگی یا انحراف مسیر توسعه علمی کشور شود. اکنون، از جنبههای متنوع و مختلفی، مشکلاتی در روند پذیرش و داوری و انتشار مجلات پژوهشی ایران، و مخصوصاً در عدم هماهنگی و یکپارچگی نشریات علمی در شیوهنامههای مقالات وجود دارد. در این مقاله ضمن طرح برخی از این مشکلات و پیشنهادات پیرامون آنها، توجه داده شده که طی بررسیها و تحقیقاتی، مشکلات پیشروی نویسندگان و پژوهشگران و پیشنهادات آنها جمعآوری و احصاء شوند، و در ساختار و روند پذیرش و داوری و انتشار نشریات، لحاظ گردند.
