واکاوی بحران سوریه (204-2018) و منافع جمهوری اسلامی ایران دکتر عبدالرحمن عالم[1] مهدی آقابراری[2] چکیده: بحران سوریه یکی از بحرانهایی است که علاوه بر وقوع یک فاجعه بشری، باعث شد که همه کشورهای منطقهای ...
بیشتر
واکاوی بحران سوریه (204-2018) و منافع جمهوری اسلامی ایران دکتر عبدالرحمن عالم[1] مهدی آقابراری[2] چکیده: بحران سوریه یکی از بحرانهایی است که علاوه بر وقوع یک فاجعه بشری، باعث شد که همه کشورهای منطقهای و فرامنطفهای نگرش خاصی به این بحران داشته باشند. بحران سوریه ناکارآمدی سازمانهای بینالمللی همچون شورای امنیت را نشان داد. ایران از شروع بحران جنگ داخلی در این کشور و دخالت قدرتهای منطقهای و فرامنطقهای در این بحران، رویکرد خاصی در برابر این بحران اتخاذ کرد. راهبرد ایران نشات گرفته از گفتمان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، قانون اساسی و منافع جمهوری اسلامی ایران بود. منافع کلان ایران در بحران سوریه در ابعاد مختلف امنیتی، محور مقاومت، جلوگیری از به قدرت رسیدن افراط گرایان،کاهش نفوذ منطقهای قدرتهای منطقهای همچون عربستان استوار شد. در این راستا الگوهای رفتاری در جهت پیشبرد مافع ایران همچون حمایت استراتژیکی، اتحاد و ائتلاف، حمایت اقتصادی، کمک مستشاران نظامی و.... اتخاذ شد. واژگان کلیدی: سوریه، ایران، بحران، نوواقع گرایی، منافع ملی [1]- استاد تمام، گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران aalem@tu.ac.ir [2]- دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران M-Aghaberary@gmail.com تاریخ دریافت:27/8/1396- تاریخ پذیرش: 23/9/1396
آموزش و پرورش؛ منافع ملی و توسعه سیاسی ایران
دکتر حسن شمسینی غیاثوند [1]
موسی فرهنگ زنجبر[2]
چکیده:
مهمترین رکن ورود نسل جدید به دوره نقش آفرینی در همه عرصههای آموزش در دوره یادگیری است. در حال ...
بیشتر
آموزش و پرورش؛ منافع ملی و توسعه سیاسی ایران
دکتر حسن شمسینی غیاثوند [1]
موسی فرهنگ زنجبر[2]
چکیده:
مهمترین رکن ورود نسل جدید به دوره نقش آفرینی در همه عرصههای آموزش در دوره یادگیری است. در حال حاضر علی رغم پیشرفت در فناوریهای رسانهای و ارتباطی، آموزش رسمی و سیستمی دولتی شناخته میشود. در ایران نیز رکن اصلی تربیت سیاسی شهروندان یا همان جامعه پذیری، آموزش و پرورش شناخته میشود. این پژوهش به جایگاه آموزش دولتی در توسعه بخصوص توسعه سیاسی میپردازد. در این راستا موضوعاتی از قبیل تربیت سیاسی، حقوق شهروندی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، احترام به خرد جمعی و... از طریق نمونه گیری از جامعه آماری معلمان مورد بررسی قرار گرفته است.
واژگان کلیدی: ایران، آموزش و پرورش، توسعه، توسعه سیاسی، حقوق شهروندی
[1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
shamsini_h@yahoo.com
[2] - کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه چالوس، مازندران، ایران
تاریخ دریافت:13/8/1396 - تاریخ پذیرش:26/8/1396
بررسی منافع ملی روسیه در حمایت از دولت بشار اسد در بحران داخلی سوریه از سال2011 تا 2014
دکتر رحمت حاجی مینه[1]
محمود فلاح نژاد[2]
چکیده:
بحران سوریه از ابعاد مختلفی قابل تجزیه و تحلیل است. یکی از ابعاد موضوع ...
بیشتر
بررسی منافع ملی روسیه در حمایت از دولت بشار اسد در بحران داخلی سوریه از سال2011 تا 2014
دکتر رحمت حاجی مینه[1]
محمود فلاح نژاد[2]
چکیده:
بحران سوریه از ابعاد مختلفی قابل تجزیه و تحلیل است. یکی از ابعاد موضوع بحران سوریه، چرایی دخالت روسیه در این بحران و حمایت همه جانبه از دولت بشار اسد است. گرچه اختلافی درباره چرایی حمایت روسیه مطرح است اما در مجموع میتوان دلایل داخلی روسیه و سوریه، دلایل منطقهای، دلایل بینالمللی ارایه کرد. در این راستا میتوان به عناصری همچون حفظ پایگاه دریایی طرطوس، ترتیبات نوین اقتصادی و انرژی در منطقه، هراس از گسترش تروریسم و گسترش آن به داخل روسیه، بی اعتمادی به غرب، خارج کردن روسیه از انزوا، به چالش کشیدن هژمونی امریکا و نظام تک قطبی اشاره کرد.
واژگان کلیدی: بحران سوریه، روسیه، تروریسم، ژئوپلتیک، امریکا
[1]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه روابط ببنالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران ایران
hajrahmat@gmail.com
[2]- کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
تاریخ دریافت:8/7/1396- تاریخ پذیرش:21/7/1396
جامعهمدنیدردوره دولت یازدهم
دکتر جواد صالحی[1]
کریمعباسی[2]
چکیده:
جامعه مدنی ملازم با قدرت سیاسی است؛ بنابراین، متناظر با انواع قدرت سیاسی، تنوع دارد. جامعه مدنی را میتوان در الگوی قبیله، دولت- شهرهای ...
بیشتر
جامعهمدنیدردوره دولت یازدهم
دکتر جواد صالحی[1]
کریمعباسی[2]
چکیده:
جامعه مدنی ملازم با قدرت سیاسی است؛ بنابراین، متناظر با انواع قدرت سیاسی، تنوع دارد. جامعه مدنی را میتوان در الگوی قبیله، دولت- شهرهای یونان، جوامع سلطنتی، مدینه الرسول (ص)، و نیز، دولتهای غرب ملاحظه کرد. جامعه مدنی چیزی نیست که فقط یک شکل و مدل خاصی باشد که تنها غرب از آن سخن میگوید و یا تحت عنوان لیبرالیسم از آن یاد میگردد. برخی از اپوزیسیونهای داخلی و خارجی جامعه مدنی را فقط ابزاری برای براندازی جمهوری اسلامی میدانند و آن تشکلهای مد نظر خود را در بحث جامعه مدنی به گونهای حمایت و تقویت مینمایند که بتواند در این زمینه نقش ایفا کنند.
واژگان کلیدی: جامعه مدنی، قدرت سیاسی، دولت، دولت یازدهم
[1] - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، شیراز، ایران
salahi@cmess.ir
[2]- دانشجوی دکتری، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
تاریخ دریافت: 18/7/1396- تاریخ پذیرش:24/8/1396
منافع ملی و تربیت سیاسی دانش آموزان در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دوره دوم متوسطه
رستمعلی ترک[1]
دکتر مسعود مطلبی[2]
چکیده:
موضع پژوهش جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی دانش آموزان در جمهوری اسلامی ...
بیشتر
منافع ملی و تربیت سیاسی دانش آموزان در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دوره دوم متوسطه
رستمعلی ترک[1]
دکتر مسعود مطلبی[2]
چکیده:
موضع پژوهش جایگاه آموزش و پرورش در تربیت سیاسی دانش آموزان در جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دوره دوم متوسطه میباشد که پس از مبانی نظری و فکری با رویکردهای متفاوت به نقش و تاثیرگذاری آموزش و پرورش و به تبع آن معلمین و همچنین سند تحول به عنوان سندی راهبردی برای اعتلای شعور و تربیت سیاسی دانش آموزان پرداختیم، همچنین تحلیل محتوای کتب درسی از بعد توجه به تربیت سیاسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده این موضوع بود که توجه کامل و چندانی به این امر مهم نگردیده است ولی با همین کمبود مشارکتهای دانش آموزان در فعالیتهای سیاسی نشان دهنده توجه خود دانش آموزان به این امر مهم است تربیت سیاسی در سند تحول لحاظ گردیده و این تاکید باعث گردیده که کتب درسی و فعالیتهای سیاسی در مدارس بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
واژگان کلیدی: تربیت سیاسی، آموزش و پرورش، معلمین، دانش اموزان، سند تحول
[1] - کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
[2] - استادیار و عضوهیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آزادشهر، گلستان، ایران
Mmthp2006@gmail.com
تاریخ دریافت:11/9/1396- تاریخ پذیرش:30/9/1396
مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترکو منافع ملی
دکتر مهدی علیخانی[1]
مرتضی بختیاری شفیع[2]
چکیده:
پژوهش حاضر در پاسخ به سؤال «اهداف دولت یازدهم در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک چه بود؟»و فرضیه«اهداف ...
بیشتر
مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترکو منافع ملی
دکتر مهدی علیخانی[1]
مرتضی بختیاری شفیع[2]
چکیده:
پژوهش حاضر در پاسخ به سؤال «اهداف دولت یازدهم در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک چه بود؟»و فرضیه«اهداف دولت یازدهم در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک و دفع تهدیدات بینالمللی، رفع تحریمهای هستهای، از بین بردن ایران هراسی و کسب منافع ملی» بود. با اهداف «بررسی نتایج رفع تحریمهای هستهای جموری اسلامی ایران، مطالعه فوائد و مضرات برنامه جامع اقدام مشترک، بررسی تأثیر مذاکرات هستهای در وضعیت معیشت مردم، و بررسی تأثیر برنامه جامع اقدام مشترک در جایگاه بینالملی ایران» مورد بررسی قرار میگیرد. سیاستهای دولت یازدهم در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک تعامل با قدرتهای بزرگ جهان، همکاری با سازمانهای بینالمللی، حفظ و پیگیری حقوق مردم ایران ، نقش فعال و سازنده در روابط با کشورهای منطقه و جهان بوده است.
واژگان کلیدی: سیاست خارجی، دولت یازدهم، مذاکره، برنامه جامع اقدام مشترک
[1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
Mahdi_Alikhani@yahoo.com
[2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
تاریخ دریافت:29/8/1396- تاریخ پذیرش:16/9/1396