مهدی الماسی[1]
معزالدین باباخانی تیموری[2]
چکیده:
با وجود اینکه سیاست خارجی موضوع مطالعه روابط بین الملل میباشد، ولی میتوان منظرهای مختلف دیگر نیز به بحث و بررسی گذاشت. این پژوهش به روش توصیفی ...
بیشتر
مهدی الماسی[1]
معزالدین باباخانی تیموری[2]
چکیده:
با وجود اینکه سیاست خارجی موضوع مطالعه روابط بین الملل میباشد، ولی میتوان منظرهای مختلف دیگر نیز به بحث و بررسی گذاشت. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی است و با بهره گیری از روش سازه گرایی اکساندر ونت در صدد پاسخ به این پرسش بوده است که چه ارتباطی بین فرهنگ و سیاست خارجی در دیپلماسی عمومی وجود دارد؟ رویکرد روابط عمومی و فرهنگ به حوزه سیاست خارجی نگریسته و بر روی عامل مدیریت روابط کشورها به یکدیگر، تأکید نموده است. از این حیث نویسنده نشان میدهد، در بحث سیاست خارجی چهار مسأله بنیادین برای درک چگونگی تعامل میان فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی ضروری است. این مسائل شامل نقش و تأثیر هویت ملی بر سیاست خارجی، ابزارهای فرهنگی و ارتباطی سیاست خارجی، چگونگی استفاده از این ابزارها برای ایجاد تماس فرهنگی میان کشورهای قدرتمند مرکز و کشورهای پیرامونی و آثار احتمالی این تماس فرهنگی در کشور مقصد است.
[1]- کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت کسب و کار( DBA) گرایش استراتژی و مدیریت نفت و گاز، موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
m_almasi2005@yahoo.com
[2]- استادیار علوم سیاسی (اندیشه سیاسی)، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران: نویسنده مسئول
bteymouri@yahoo.com
ام البنین کلانتری شاهی جان[1] حمیدرضا حیسنی دانا[2] چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی نقش ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دورة اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهر ری (با تأکید بر ابزار تخته هوشمند) ...
بیشتر
ام البنین کلانتری شاهی جان[1] حمیدرضا حیسنی دانا[2] چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی نقش ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دورة اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهر ری (با تأکید بر ابزار تخته هوشمند) می باشد. روش اصلی مورد استفاده در این تحقیق، تئوری یادگیری دیوید کلب است، بر این اساس، یادگیری فرایندی است که به وسیله آن دانش از راه تغییر شکل تجربه ایجاد می شود. منظور از تجربه، تعامل بین یادگیرنده و محیط اوست. سوال اصلی این پژوهش عبارت از: تأثیر ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهرری (با تأکید بر ابزارتخته هوشمند) چگونه است؟ و فرضیه ای که این تحقق بر آن استوار است این است که؛ به نظر می رسد ابزارهای رسانه ای بر یادگیری دانش آموزان دختر دوره ی اول متوسطه دبیرستان، ناحیه یک شهر ری (با تأکید بر ابزار تخته هوشمند) تأثیر دارد. جامعه آماری این تحقیق شامل 2800 نفر از دانش آموزان دختر این منطقه می باشد که براساس جدول کرجسی- مورگان، تعداد 338 نفر از آنان به روش تصادفی- خوشه ای انتخاب شدند. [1] - کارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران kalantari.oab@gmail.com [2] - گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران Hoseini.dana@damavandiau.ac.ir
غلامرضا کریمی[1] چکیده: در دنیای امروز، تمرکززدایی به عنوان راهی برای سهیم نمودن اقشار مختلف مردم در تصمیم گیری های مربوط به ادارة امور جامعه و همچنین تقویت وحدت بین آحاد مردم، در قالب رویکردهایی چون ...
بیشتر
غلامرضا کریمی[1] چکیده: در دنیای امروز، تمرکززدایی به عنوان راهی برای سهیم نمودن اقشار مختلف مردم در تصمیم گیری های مربوط به ادارة امور جامعه و همچنین تقویت وحدت بین آحاد مردم، در قالب رویکردهایی چون برنامه ریزی از پایین به بالا، برنامه ریزی مشارکتی و برنامه ریزی منطقه ای، مورد استقبال بسیاری از کشورها اعم از پیشرفته و در حال توسعه و جهان سوم قرار گرفته است. در بسیاری از مطالعات تجربی تأکید شده است که تمرکززدایی باعث بهبود سطح ارائه خدمات عمومی و نزدیک تر شدن ارائه کالاهای عمومی با ترجیحات مصرف کنندگان خواهد شد. بنای این تحقیق بر این است، تا ضمن کنکاشی در عرصة نظری و مفهومی تمرکززدایی و بررسی این مفهوم از ابعاد مختلف و تبیین رابطة این ابعاد با یکدیگر، آنچه در این خصوص تا کنون در ایران به وقوع پیوسته است مرور گردد و روند مهم ترین شاخص های معرف تمرکززدایی در کشور ارزیابی گردد. روش شناسی این پژوهش برمبنای روش جامعه شناسی تاریخی ماکس وبر است. [1]- کارشناس ارشد علوم اجتماعی،گرایش برنامه ریزی توسعه منطقه ای، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران gh.kariimii.gmail.com
فرزانه نظام آبادی[1] چکیده: در این مقاله، ما با رویکرد جامعه شناسی تاریخی، بر اساس نظریه نخبه گرایی « پاره تو و موسکا»، به تحلیل عملکرد نخبگان عصر پهلوی، در روند توسعه یافتگی ایران می پردازیم. ...
بیشتر
فرزانه نظام آبادی[1] چکیده: در این مقاله، ما با رویکرد جامعه شناسی تاریخی، بر اساس نظریه نخبه گرایی « پاره تو و موسکا»، به تحلیل عملکرد نخبگان عصر پهلوی، در روند توسعه یافتگی ایران می پردازیم. نخبگان ایران در تاریخ عصر پهلوی، به سه دسته تقسیم شده اند: 1. بخشی از نخبگان حاکم که اساسا خواهان توسعه کشور نبودند؛ 2. عده ای از نخبگان حاکم که در پی اصلاح و نوسازی بودند؛ 3. نخبگان فکری. این مقاله، در صدد پاسخگویی به این سوال است که چه عوامل و کنشگرهایی، زمینه و بستر لازم را برای ناکامی نخبگان عصر پهلوی در روند توسعه یافتگی ایران فراهم آورده است؟ فرضیه مقاله، این است که عواملی از قبیل ساختار سیاسی استبدادی، فرهنگ توسعه نیافته، دخالت بیگانگان در امور ایران، ضعف عملکرد شاهان و فرمانروایان، نقش مخرب نظام اقتصاد جهانی و عملکرد نخبگان در نوسازی و توسعه به شیوه غربی، همگی زمینه ساز ناکامی نخبگان عصر پهلوی در روند توسعه یافتگی ایران شده است. [1] - کارشناسی ارشد جامعه شناسی انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران fnezamabadi54@gmail.com
زهرا حسین پور[1] چکیده: روابط خارجی ایران و آذربایجان را می توان از زاویة نظریه های گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از این نظریه ها، دیدگاه سازه انگاری است. انتظار می رفت که بعد از استقلال جمهوری ...
بیشتر
زهرا حسین پور[1] چکیده: روابط خارجی ایران و آذربایجان را می توان از زاویة نظریه های گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از این نظریه ها، دیدگاه سازه انگاری است. انتظار می رفت که بعد از استقلال جمهوری آذربایجان سطح بالای همکاری ها را بین دو کشور داشته باشیم. با درنظر گرفتن مفاهیم سازه انگاری، سؤال اصلی نوشتار این است که از این دیدگاه، چه عواملی بیشتر بر سردی روابط ایران و جمهوری آذربایجان اثرگذار بوده است؟ از زمان فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، روابط تهران- باکو در سطح مطلوبی قرار داشته و با فراز و نشیب هایی در دو دهه اخیر همراه بوده است. عواملی مانند برخورداری از اشتراکات تاریخی و فرهنگی و وجود پتانسیل های موجود برای همکاری های اقتصادی به عنوان محرکی برای گسترش روابط دو طرف به حساب می آید. اما در عین حال این روابط با عوامل بازدارنده ای از قبیل: تداوم اختلافات در مورد رژیم حقوقی دریای خزر، روابط با رژیم اسرائیل و... از جانب آذربایجان روبرو است. این پژوهش با اشاره ای کوتاه به پیشینه روابط ایران و جمهوری آذربایجان، فرصت ها و چالش ها روابط بین دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. [1]- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران zara.hoseinpour@ut.ac.ir
صبا احمدوندکاریزی[1]
معزالدین باباخانی تیموری[2]
چکیده:
مساله اصلی ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است، ارسطو معتقد بود که بردگان و حیوانات بالطبع برای تشکیل یک دولتشهر شایسته نیستند، ...
بیشتر
صبا احمدوندکاریزی[1]
معزالدین باباخانی تیموری[2]
چکیده:
مساله اصلی ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است، ارسطو معتقد بود که بردگان و حیوانات بالطبع برای تشکیل یک دولتشهر شایسته نیستند، زیرا آنها از قدرت انتخاب آزاد و عقلانی برخوردار نیستند. برخی از انسانها بالطبع آزادند، و انسانهایی که قادر به استنباط عقلانی هستند ولی خودشان نمیتوانند آن را عملی سازند، بالطبع بردهاند. با وجود این، بردگان را باید با حیوانات در تقابل نهاد، زیرا ارسطو تصور میکرد که حتی حیوانات اهلی شده نمیتوانند استنباط عقلانی داشته باشند. قدرت تعقل، که به یکسان قوهای عقلانی و اخلاقی است، چیزی است که انسان را از حیوان متمایز میسازد. این امر، مدنیّت را ممکن میسازد؛ و براستی این اندیشه که امر سیاسی از اهمیت اساسی برخوردار است، واقعاً عین این نگرش است که آدمیان به مدنیّت نیاز دارند. در این پژوهش در پی پاسخ به این سوال هستیم که انسان از نگاه ارسطو چیست و از روش هرمنوتیک گادامر در این پژوهش استفاده شده است. یافته های این پژوهش عبارت است از اینکه اخلاق و سیاست با یکدیگر مرتبط هستند. اخلاق مقدمه سیاست است، اخلاق انسان خوب را ایجاد می نماید و سیاست، شهروند خوب را .
[1]- کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
saba.ahmadvand.2428@gmail.com
[2]- استادیار علوم سیاسی (اندیشه سیاسی)، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران: نویسنده مسئول
bteymouri@yahoo.com
سیامک شهرکی[1] چکیده: ضمن ارتقا سطح زندگی بوسیله علم و فناوری، همواره از آن برای مقابله، تضعیف دشمن و اهداف امنیتی و نظامی استفاده شده است لذا با این سوال مواجهیم: انواع سلاح های بیوتروریسمی مورد استفاده ...
بیشتر
سیامک شهرکی[1] چکیده: ضمن ارتقا سطح زندگی بوسیله علم و فناوری، همواره از آن برای مقابله، تضعیف دشمن و اهداف امنیتی و نظامی استفاده شده است لذا با این سوال مواجهیم: انواع سلاح های بیوتروریسمی مورد استفاده دشمن چه تاثیری در امنیت ملی کشورها دارد. استفاده از عوامل بیماری زای عفونی به منظور تضعیف و از میان برداشتن دشمن از دیرباز در ذهن نظامیان شکل گرفته و همیشه اثرات مخرب سلاح های کشتار جمعی بر محیط زیست، یکی از دغدغه های جامعه بشری بوده لذا هدف از این مقاله بررسی سلاح های بیوتروریسم و راهکارهای مقابله با آن می باشد. این مقاله توصیفی – تحلیلی با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای فرضیه تهدید سلاح های بیوتروریسم بر امنیت کشورها در عرصه بین الملل ثابت و نشان می دهد برای جلوگیری از خطر بیوتروریسم بایستی پدافند غیر عامل قوی تر و راه کار های درمانی توسعه یافته داشت. [1] - کارشناس ارشد علوم سیاسی، گرایش علوم سیاسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران Siyamakshahraki@gmail.com