چکیده
تحولات گفتمان عرفیگرایانه در دهه چهارم جمهوری اسلامی ایرانبا تاکید بر منافع ملی
ابراهیم عباسی[1]
مهرسا مجدی[2]
چکیده:
کشور ایران پیچیدگیها، خصوصیات و شرایط خاصی دارد که از آن جمله میتوان به وجود قدرتمندی ارزشهای دینی سنتها و باز تولید ارزشهای دینی در عصر جهانی شدن اشاره کرد. به همین دلیل اکثر متفکران از چالش سنت و تجدد، انقطاع و گسست در گفتمان مدرنیته در ایران سخن میگویند. دیدگاههای روشنفکران کنونی ایران را از بعد عرفی شدن میتوان به دو دسته کلی تقسیم نمود یعنی افکار و اندیشههای دنیاگرایی و افکار و اندیشههای دنیا پرستی. گفتمان روشنفکران دنیاگرا بیانگر، هماهنگی دین و دنیا ، تحقق آموزههای دنیوی اسلام، انفکاک بین دنیا و دنیا، نگرش کارکردی به دین، خصوصی کردن عرصه دین، اخلاقی و سیاسی و نگرش چند سطحی یا لایهای به اسلام میباشد. البته باید گفت که نگرش و گفتمان روشنفکران در باب عرفی شدن ایران با اشکالات ساختاری مواجه است. با این توضیح که از یک سو با توجه به ظرفیت و پتانسیل دین از ایران هرگونه تحول مرتبط با دین باشد. عرفی شدن بسترها و خاستگاههای متناسب خود را میطلبد که در ایران با توجه به قدرت دین عناصر ذهنی ایرانیان و ... شکل نمیگیرد. عرفی شدن دین در ایران فاقد پشتوانههای فلسفی، فکری، دینی و اجتماعی مستحکمی است. تحولات اجتماعی، سیاسی و ... بیانگر تحول از کارکردهای حکومت دینی با توجه به تشکیل حکومت دینی و ورود آموزههای دینی به عرصه سیاست و اجرا میباشد. دین گفتمان غالب در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین فردی و اجتماعی است. و تمامی لایههای معرفتی، الگوی رفتاری و کرداری، ذهنی و آفاقی ایرانیان دینی است.
واژگان کلیدی: ایران، عرفی شدن، معرفت، روشنفکران، جهانی شدن
[1] - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، ایران
e.abassi.ir@gmail.com
[2] - فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
Mehrsamajdi@gmail.com
تاریخ دریافت: 22/2/1397- تاریخ پذیرش:25/4/1397
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Scientific Discourse Developments in the Fourth Quarter of the Islamic Republic of Iran with an Emphasis on National Interest
چکیده [English]
Scientific Discourse Developments in the Fourth Quarter of the Islamic Republic of Iran with an Emphasis on National Interest
Dr.Ebrahim Abbassi
Mehrsa Majdi
Abstract:
Iran has particular complexities, characteristics and certain condi-tion, including strong religious tradition and reproduction of religious values in the globalization era. Therefore, the majority of intellectuals talk about the challenge between tradition and modernity and a gap in the discourse of modernity in Iran. The viewpoints of recent Iranian intellectuals could be categorized in two groups after secularization in Iran: mundane thoughts and worldly thoughts. The discourse of worl-dly intellectuals shows the harmony between religion and world, func-tional attitudes toward religion, the privatization of religion and multi-level attitude towards Islam. The attitude of intellectuals toward secul-arization has structural problems. The secularization needs approp-riate conditions that don’t shape because of religion’s power and min-dset of Iranians. The secularization has suffered from the lack of strong philosophical, religious and social backgrounds. Social and political development indicate a change in the functions of theocracy because of introduction of religious doctrines to the field of politics and execution. Religion is dominant discourse in social, political, personal, cultural and economic sphere. Moreover, it has shaped behavioral, behavioral, mental, and occult pattern of religious Iranians and their all episteme-ological layers.
Key Words:Iran, Secularization, Epistemology, Intellectuals, Globa-lization
کلیدواژهها [English]
- Iran
- Secularization
- Epistemology
- Intellectuals
- globalization