انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸52020200822Privatization, Non-Governmental Governance and the Promotion of National Interestsخصوصی سازی، حکمروایی غیردولتی و پیشبرد منافع ملی2345113645FAعلی طاهرخانیاکبر غلامیJournal Article20200903<strong>Ali Taherkhani<strong>[1]</strong></strong> <br /><strong>Akbar Gholami<strong>[2]</strong></strong> <br /><strong> </strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />In the past, and especially in the 21st century, countries have adopted different methods to achieve national interests, especially in the field of economic development. Most countries have opted for privatization and reduced government ownership as the preferred governance strategy. In other words, by outsourcing and handing over economic and social affairs to the people, while realizing good governance, the national interests of the country are realized, on the other hand, the challenges of the state economy are solved. The main question and purpose of this study is what are the effects of privatization on non-governmental governance and national interests. In this regard, issues such as the capacities and weaknesses of privatization, outsourcing, the change in the management style of society in the third millennium, the assignment of affairs to the people, responsibility, public participation, transparency and the effects of these components in advancing Iran's national interests have been studied. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] Assistant Professor in Political Science, Payame Noor University, Qazvin, Iran: Corresponding Author. <br /> <br /> <br />[2] Senior Researcher in Political Science, email: A.gholami@gmail.com<strong>علی طاهرخانی<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup></strong><br /> <strong>اکبر غلامی <sup><strong><sup>[2]</sup></strong></sup></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> کشورها در گذشته و بخصوص سده بیست و یکم شیوه های مختلفی جهت تحقق منافع ملی بخصوص در بخش توسعه اقتصادی اتخاذ کرده اند. اکثر کشورها شیوه خصوصی سازی و کاهش تصدیگری دولت را به عنوان راهکار حکمرانی مطلوب انتخاب کردند. بدین معنا که با برون سپاری و واگذاری امور اقتصادی و اجتماعی به خود مردم و سمنها ضمن تحقق حکمرانی مطلوب، منافع ملی کشور و نظام سیاسی تحقق مییابد، از طرف دیگر چالش های اقتصاد دولتی برطرف میشود. سوال و هدف اساسی این پژوهش تاثیرات خصوصی سازی بر حکمرانی غیر دولتی و تحقق منافع ملی است. در این راستا به موضوعاتی از قبیل ظرفیت ها و نقاط ضعف خصوصی سازی و برون سپاری، تحول در سبک مدیریت جامعه در هزاره سوم و واگذاری امور به خود مردم، مسئولیت پذیری و مشارکت همگانی و شفافیت و تاثیرات این مولفه ها در پیشبرد منافع ملی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- عضو هیئت علمی، دانشگاه پیام نور مرکز ابهر (استان زنجان)، ایران: نویسنده مسئول<br /> Ali taherkhani42@gmail.com<br /> <br /> <br /> [2]- پژوهشگر ارشد، علوم سیاسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران<br /> A.gholami@gmail.com<br /> <strong>تاریخ دریافت: 15/2/1399- تاریخ پذیرش:20/3/1399</strong><br /> <br /> <br /> انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸52020200822Reevaluation the views of Motahhari in the Information Age; Emphasizing the Identity Crisisلزوم بازاندیشی در آرای شهید مطهری در عصر اطلاعات؛ با تاکید بر بحران هویت4766113646FAمحمدحسن غلامیعلی جوانمردJournal Article20200903Mohammad Hassan Gholami[1] <br />Ali Javanmard[2] <br /> <br /><strong>Abstract:</strong> <br /><strong> </strong>The elements of identity are formulated in the historical transition, therefore, the identity of a society and an individual, while accepting dimensions of the components of the new identity, are inextricably linked with the socio-political life of citizens. As in the age of globalization, one-dimensional identity has lost its meaning and multidimensional identities have been formed. But this has not diminished the place of identity in people's lives, including the role of identity in creating security, meaning, support, transformation and lifestyle. Of course, it should be noted that indexing of identity is formed according to temporal and spatial elements. As in the information age, components such as indigenous identity, indigenous-global citizenship, postcolonial identity and gelatin have become more important than ever. The purpose of this study is to reevaluate the impact of Motahhari views on the identity of Iranians in the third millennium and the era of identity tensions and unrestrained. Using fundamental elements such as Iranianization, Motahhari formulated Islamic identity and democracy as a necessity of the time. In fact, the function of Motahhari’s point of views in the age of globalization can be considered in the identity of pluralism, non-ideological identity, Western studies, democratic Islam as political identity and women's rights. For this reason, considering the fundamental importance of identity in the age of globalization, we can use Motahhari's views to respond to identity and moral crises, alienation and one-dimensional human beings, social democracy. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] PhD in Political Science (Political Thought), Takestan Branch, Islamic Azad University of Takestan, Qazvin, Iran: Corresponding Author, email: Mahdiagh4@gmail.com <br /> <br /> <br />[2] Master student, Political Science, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran, email: ali.G1353@gmail.com<strong> </strong><strong>محمدحسن غلامی<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>علی جوانمرد<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> عناصر هویت در گذار تاریخی صورت بندی می شوند، به همین دلیل هویت یک جامعه و شخص ضمن پذیرش ابعادی از مولفه های هویت نوین، با حیات سیاسی-اجتماعی شهروندان پیوندی ناگسستنی دارند. چنانکه در عصر جهانی شدن هویت تک بعدی معنای خود را از دست داده است و هویت های چند بعدی شکل گرفته اند. ولی این موضوع باعث کاهش جایگاه هویت در زندگی مردم اعم ازنقش هویت در ایجاد پشتوانه های امنیتی،معنا بخشی، جلوگیری از استحاله شدن و سبک زندگی نشده است. البته باید خاطر نشان کرد که شاخص بندی از هویت با توجه به عناصر زمانی و مکانی شکل گرفته است. چنانکه در عصر اطلاعات مولفه هایی همانند هویت بومی، شهروندبومی-جهانی، هویت پسااستعماری و ژلاتینی بیش از گذشته اهمیت یافته است. هدف این پژوهش کارکرد آرای مطهری درباره هویت ایرانیان در هزاره سوم و عصر تنش های هویتی و لجام گسیختگی است. مطهری با بهره گیری از عناصر بینادینی همانند ایرانی گیری،شریعت اسلامی و دموکراسی بعنوان ضرورت زمانه هویت ایرانیان را صورت بندی کرد. در واقع می توان کارکرد ارای مطهری در عصر جهانی شدن را در هویت چندگانگی، هویت غیر ایدئولوژیکی، غرب شناسی ، اسلام دموکراتیک بعنوان هویت سیاسی و حقوق زن را در نظر گرفت. به همین دلیل با توجه به اهمیت بنیادین هویت در عصر جهانی شدن می توان از دیدگاههای مطهری در جهت پاسخگویی به بحران های هویتی، اخلاقی، از خود بیگانگی وانسان تک ساحتی، دموکراسی اجتماعی و... بهره برد.<br /> <strong> </strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]. دکتری علوم سیاسی(اندیشه سیاسی)، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی تاکستان، قزوین، ایران: نویسنده مسئول<br /> Mahdiagh4@gmail.com<br /> <br /> <br /> [2]. دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران<br /> ali.G1353@gmail.com<br /> <strong>تاریخ دریافت:9/2/1399- تاریخ پذیرش:13/3/1399</strong>انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸52020200822Constructed world: Reread of Developmental of Foreign policyجهانِ برساخته: بازخوانشِ تطورسازۀ سیاست خارجی6782113710FAسعید چهرآزادJournal Article20200905<strong><strong>Saeed Chehrazad</strong><strong><strong>[1]</strong></strong></strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />Constructivism and a structuralist approach to the world, international relations, and foreign policy in response to the mainstream of international studies have sought to understand the relationship between nations and states behavior with a behavioral and materialist approach. At a time when hard-line strategies have given way to software resources, and this change is becoming more and more progressive, it seems necessary to re-read this theory. In the present picture, an attempt is made to examine the new evolution of constructivism-constructivism in order to reconsider this important issue. In this research, the author tries to use the descriptive and analytical method and with the tools of libraries to collect data, to construct the world and to analyze and deconstruct the constructive foreign policy. In this article, we try to analyze foreign policy through a channel and a path for which no positivist ban is created. Development, evolution, fluidity, and multidimensional identity are the concepts applied in this research. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]- PhD in Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, email: Chehrazad.saeed@gmail.com.<strong>سعید چهرآزاد<sup><strong><sup>[1]</sup></strong></sup></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> برساختگرایی و رویکرد سازهانگارانه نسبت به جهان، روابط بین الملل و سیاست خارجی در واکنش به جریان اصلی و غالب در مطالعات بین المللی صورت گرفت که با رهیافتی رفتاری و مادیگرایانه سعی در فهم روابط میان ملتها و دولتها داشتند. در زمانهای که راهبردهای سخت افزارگرایانه جای خویش را به منابع نرم افزاری دادهاند و روزبه روز این تغییر و تحول روندی تصاعدی به خود گرفته است ضروری به نظر میرسد که این نظریه مورد خوانشی مجدد قرار بگیرد. در نگاره حاضر سعی میشود تطوراتِ نوین سازه انگاری- برساختگرایی- مورد مداقه قرار بگیرد تا توجهی دوباره به این موضوع مهم را به همراه داشته باشد. در این پژوهش نگارنده میکوشد تا با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای جهت گردآوری داده ها، جهان برساخته و سیاستخارجی سازهانگارانه را مورد واکاوی و واسازی قرار دهد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] - دکتری تخصصی، علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران<br /> Chehrazad.saeed@gmail.comانجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸52020200822The legal status of councils in Iran and the Advancement of National Interests in the Third Millenniumجایگاه حقوقی شوراها در ایران و پیشبرد منافع ملی کشور در هزاره سوم83107113647FAمصطفی سعیدی سیرائیرضا شیرزادیJournal Article20200903<strong> </strong>Mostafa Saeidi Siraee[1] <br />Reza Shirzadi[2] <br /><strong> </strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />In the third millennium, much management and governance was left to the people themselves. In other words, in the age of globalization, except for specific issues such as foreign policy, it should be left to the people and civil institutions such as councils. Because on the one hand, the responsibility of the citizens increases, and on the other hand, the costs of managing the country are reduced, and also the government intervenes minimally in the affairs of the citizens. In this regard, city and village councils as a symbol of non-governmental governance in most countries, including Iran, is an objective form of existence. The main purpose and question of this article is the legal-political status of councils in Iran. In response to various institutional issues, the position of councils in the constitution, council resolutions, the relationship between councils and the Islamic Consultative Assembly, the supervisory role and how council resolutions are implemented, and managers' attitudes toward councils have been examined. It has also been addressed that the existence of ambiguity and legal and political challenges of the councils has caused the approvals of the councils to face challenges, at least at the macro level of management of the country and society. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1] M.S in Political Science, Faculty of Law and Political Science, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran, email: m.saeidi@yahoo.com <br /> <br /> <br />[2] Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran: Corresponding Author <br /> <br /> <br /> <strong> </strong><strong>مصطفی سعیدی سیرائی<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>رضا شیرزادی</strong><strong><strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> در هزاره سوم بسیاری از امور مدیریتی و حکمرانی به خود مردم واگذار شده است. به عبارت دیگر در عصر جهانی شدن به غیر از موضوعات خاص همانند سیاست خارجی به مردم و نهادهای مدنی همچون شوراها واگذار شود. چرا که از یک طرف مسئولیت پذیری شهروندان افزایش مییابد و از طرف دیگر هزینه های مدیریت کشورکاهش یافته و همچنین دولت در امور شهروندان دخالت حداقلی می کند. در این راستا شوراهای شهر و روستا به عنوان نماد حکمرانی غیر دولتی در اکثر کشورها از جمله ایران شکل عینی یافت. هدف و سوال اصلی این مقاله جایگاه حقوقی-سیاسی شوراها در ایران است. در پاسخ به موضوعات مختلف نهادی، جایگاه شوراها در قانون اساسی، مصوبات شوراها، رابطه شوراها و مجلس شورای اسلامی، نقش نظارتی و چگونگی عملیاتی شدن مصوبات شوراها و نگرش مدیران به شوراها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به این موضوع پرداخته شده است که وجود ابهام و چالش های حقوقی و سیاسی شوراها باعث شده است که مصوبات شوراها حداقل در سطح کلان مدیریت کشور و جامعه با چالش هایی مواجه شود.<br /> <strong> </strong><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- کارشناسی ارشد، علوم سیاسی،دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران<br /> m.saeidi@yahoo.com<br /> <br /> <br /> [2]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران: نویسنده مسئول<br /> r.shairzadi@gmail.com <br /> <strong>تاریخ دریافت:9/4/1399- تاریخ پذیرش:31/4/1399</strong><br /> انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸52020200822Review and Critique of the Principles of Foreign Policy of Seventh and eighth Government on Development and the International Systemبررسی و نقد اصول سیاست خارجی دولت هفتم و هشتم بر توسعه و نظام بین الملل109129113648FAپیمان آل آقاpeyman59abc@gmail.comسجاد جوانمردJournal Article20200903<strong><strong>Peyman aleagha<strong>[1]</strong></strong></strong> <br /><strong>Sajad javanmard<strong>[2]</strong></strong> <br /> <br /><strong>Abstract</strong> <br />Despite the different approaches to the study of foreign policy, it seems that the foreign policy of the Islamic Republic of Iran cannot be matched with these approaches and the study of foreign policy of Islamic Iran by one of the existing approaches (idealism, real Orientalism and behaviorism) will not be useful. Therefore, in order to study the foreign policy of Seyyed Mohammad-Khatami and compare it with the foreign policy of Dr. Ahmadinejad, the author emphasizes the effects of regional, domestic, international factors, the intellectual roots, temperaments of statesmen and the foreign policy of the reformist government by the fundamentalist government. Considering the axis of justice, comparable in the context of the proposed issues. And these formal differences are also influenced by international, regional, domestic and mental factors of the men's government. But in general, the role and influence of intellectual space and mental roots governing the government of Iranian men is much greater than other factors. Therefore, it cannot be concluded that if Mr. Khatami and Mr. Ahmadinejad had succeeded each other as president, they would have made exactly the same decision that they have made now. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />[1]- Master of Political Science, Department of Political Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran, email: peyman59abc@gmail.com <br /> <br /> <br />[2] - Master of International Relations,Razi University, Kermanshah, Iran, email: Javanmar.ravabet@gmial.com<strong>پیمان آل آقا</strong><strong><strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>سجاد جوانمرد</strong><strong><strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> با وجود رهیافت های متفاوتی که برای مطالعه سیاست خارجی وجود دارد، به نظر می رسد نمی توان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را با این رهیافت ها منطبق دید و مطالعه سیاست خارجی ایران اسلامی بوسیله یکی از رهیافت های موجود (آرمان گرایی، واقع گرایی و رفتارگرایی) سودمند نخواهد بود. بنابراین نگارنده برای بررسی سیاست خارجی سید محمدخاتمی و مقایسه آن با سیاست خارجی دکتر احمدی نژاد بر روی تأثیرات عوامل منطقه ای، داخلی، بین المللی و ریشه های فکری و خلقیات دولتمردان، تأکید می کند و سیاست خارجی دولت اصلاحات با دولت اصولگرای عدالت محور را در زمینه عوامل مطرح شده قابل مقایسه می داند. همین تفاوتهای شکلی نیز تحت تأثیر عوامل بین المللی، منطقه ای، داخلی و ذهنیات دولت مردان ایجاد شده است. اما بطورکلی نقش و تأثیر فضای فکری و ریشه های ذهنی حاکم بر دولت مردان ایرانی بسیار بیشتر از عوامل دیگر است. بنابراین نمی توان اینگونه نتیجه گرفت که یقیناً اگر آقایان خاتمی و احمدی نژاد به جای یکدیگر رئیس جمهور می شدند، دقیقاً همان تصمیم را می گرفتند که اکنون گرفته اند.<br /> <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] - کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران: نویسنده مسئول<br /> peyman59abc@gmail.com<br /> <br /> <br /> [2] - کارشناسی ارشد، روابط بین الملل، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران<br /> Javanmar.ravabet@gmial.com<br /> <strong>تاریخ دریافت: 19/4/1399- تاریخ پذیرش: 15/5/1399</strong>انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیافصلنامه مطالعات منافع ملی۲۶۴۵-۵۵۲۸52020200822Futurology of the Role of Geopolitics in Global Reconciliationآینده پژوهی نقش ژئوپلیتیک در مصالحه جهانی131157117897FAمریم وریج کاظمی0000000255542435Journal Article20201013<strong>Mariam<strong>Verij</strong> Kazemi [1]</strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />The purpose of this paper is to examine the policies of geopolitical theorists in advancing the policies of world powers over the past hundred years to establish peace and stability in different parts of the world, especially in areas with natural resources. Therefore, in this article, by using descriptive-analytical method and scientific-research sources, the question is how the global geopolitical space creates balance between allies and rivals. Meanwhile, maintaining the stability of their political space will be able to ensure the stability of peace while its existence always introduced by conflict and tension. It hypothesizes that the formation of peace with popular uprisings to reduce or eliminate the socio-economic gap which is due to the impact of the geopolitical concept in the minds of governments and industrial companies. It is in complete conflict, so geopolitics cannot have the tools to achieve peace. <br /> <br /> <br />[1] - PhD, Political Geography, Faculty of Theology, Law and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran<strong> مریم <strong>وریج</strong> کاظمی </strong><strong><strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong> <br /> هدف نوشتار حاضر بررسی خط مشی های نظریه پردازان ژئوپلیتیک در پیشبرد سیاستهای قدرتهای جهانی طی صد سال اخیر در جهت برپایی صلح و ثبات در نواحی مختلف جهان بخصوص مناطق برخوردار از ثروتهای طبیعی است؛ لذا در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع علمی-پژوهشی با طرح این پرسش که چگونه فضای ژئوپلیتیک جهانی برای تعادل و توازن بین متحدین و رقبا با حفظ ثبات فضای سیاسی شان خواهد توانست پایداری صلح را تضمین نماید در حالیکه موجودیتش همواره با درگیری و تنش معرفی میشود، این فرضیه را مطرح می نماید که اساسا شکل گیری صلح با خیزش های مردمی برای کاهش یا از بین رفتن شکاف اقتصادی- اجتماعی و.. که ناشی از تاثیر مفهوم ژئوپلیتیک در اندیشه دولتها و کمپانی های صنعتی می باشد در منافات کامل است، از این رو ژئوپلیتیک نمی تواند ابزار آلات رسیدن به صلح را در اختیار داشته باشد.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- دانش آموخته دکتری تخصصی، جغرافیای سیاسی، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران<br /> mariamverijkazemi@gmail.com<br /> <strong>تاریخ دریافت:5/5/1399- تاریخ پذیرش:13/6/1399</strong><br />