2024-03-29T19:21:36Z
https://www.jnis.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10196
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
۲۶۴۵-۵۵۲۸
1394
1
1
سیاست خارجی ایران در قبال بحران سوریه (2010 – 2016)
سیاست خارجی ایران در قبال بحران سوریه (2010 – 2016) پروفسور ولادیمیر یورتایف[1] بهزاد دیانسایی[2] چکیده: شکل گیری بحران سوریه در سالهای پایانی2010 با پیدایش بهار عربی و بیداری اسلامی همزمان بود. برخی ازتحلیلگران سیاست خارجی فکر میکنند بحران سوریه نیز از جنس همان جنبشهای انقلابی کشورهای منطقه است، برخی دیگر آن را تحمیل از بیرون قلمداد کردند. شکلگیری گروههای تروریستی و بنیادگرایان تکفیری، که این کشور را عرصه تاخت و تاز خود قرار دادهاند، با توجه به همگرایی دو کشور در منطقه خاورمیانه پس از انقلاب اسلامی و حمایت سوریه از ایران در جنک عراق علیه ایران و حمایت از مقاومت در لبنان و تفاهم نامه دفاعی ایران و سوریه، جمهوری اسلامی ایران را در موقعیتی قرار داد که با دقت تحولات این کشور و منطقه را رصد نموده و در این جدال ژئوپلیتیکی، از منافع دولت و ملّت سوریه حمایت نماید. در ادامه با پیچیدهتر شدن دامنه درگیریها در سوریه و پیشرویهای گروههای مانند، النصره در خاک سوریه و خطر حمله قریب الوقوع به مناطق تحت کنترل حکومت سوریه از جمله استان لاذقیه، بشاراسد رئیس جمهور سوریه از روسها تقاضای مداخله مستقیم نظامی در خاک سوریه برای مقابله با تروریستهای داعش و النصره را اعلام کرد. با حمایت ایران و عراق از مداخله نظامی روسیه در سوریه، ائتلاف دیگری در سوریه شکل گرفت که با واکنش بازیگران منطقهای و بینالمللی مخالف نظام سوریه همچون ایالات متحده، ترکیه و عربستان سعودی مواجه شد. این ائتلاف چهارگانه (شامل روسیه، ایران، عراق و سوریه) در مقابل ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده تعریف شد و پیامدهای منطقهای و بینالمللی زیادی نیز به همراه داشته است. واژگان کلیدی: سیاست خارجی، ائتلاف، واقع گرایی، منافع ملی، خاورمیانه [1] - عضو هیئت علمی، گروه روابط بین الملل، دانشگاه دوستی ملل، مسکو، روسیه Vyou@yandex.ru [2] - دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه دوستی ملل، مسکو، روسیه behzaddiansaee@gmail.com تاریخ دریافت: 23/4/1394 - تاریخ پذیرش: 10/5/1394
سیاست خارجی
ائتلاف
واقع گرایی
منافع ملی
خاورمیانه
2015
11
22
1
23
https://www.jnis.ir/article_80201_256cf147c71a6446739ae5438f57a3c9.pdf
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
۲۶۴۵-۵۵۲۸
1394
1
1
نقش دیپلماسی علمی در تامین منافع ملی دولتها (با تأکید بر شرکت های دانش بنیان)
نقش دیپلماسی علمی در تامین منافع ملی دولتها (با تأکید بر شرکتهای دانش بنیان) دکتر محمدرضا دهشیری [1] طیبه محمدی پور[2] چکیده: دیپلماسی علمی به استفاده از ظرفیتهای علم و فناوری به عنوان ابزار عمل دولتها در مجاری دیپلماسی و در تعامل با سایر دولتها و ملتها اشاره میکند. بهره گیری از این دیپلماسی در راستای تامین منافع ملی دولتها بر مبنای رویکردهای مختلفی همچون رویکردهای اقتصادی، بازار سازی، کسب درآمد، گسترش حوزه نفوذ، وجهه سازی و کسب پرستیژ بینالمللی، افزایش امنیت، تولید و انتشار دانش و بسیج منابع صورت میگیرد. شرکتهای دانش بنیان بواسطه محوریت بهرهگیری از فناوری و تکنولوژی در تولید محصول و یا خدمات خود به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی علمی در ایجاد تعاملات بین دولتی و کسب منافع ملی از سوی دولتها مورد استفاده قرار میگیرد. سوال پژوهش حاضر این است که دیپلماسی علمی با بهرهگیری از ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان چگونه در جهت تامین اهداف و منافع ملی دولتها عمل میکند؟ فرضیه پژوهش بیان میکند که دیپلماسی علم و فناوری با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان در انتقال فناوری از یک سو و شناسایی و ایجاد بازارهای خارجی برای کالاها و محصولات دانش بنیان میتواند ضمن خلق فرصتهایی جهت تعامل و کسب وجهه مثبت بینالمللی در جهت کسب ثروت و منافع مادی کشور عمل نماید. واژگان کلیدی: دیپلماسی علمی، منافع ملی، شرکتهای دانش بنیان [1] - دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران Mohammadreza dehshiri@yahoo.com [2] - دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات منطقهای (خاورمیانه وشمال آفریقا)، دانشگاه علامه طباطبایی tmohammadipour@yahoo.com تاریخ دریافت: 23/4/1394 - تاریخ پذیرش:17/5/1394
دیپلماسی علمی
منافع ملی
شرکتهای دانش بنیان
2015
11
22
25
47
https://www.jnis.ir/article_80206_4ab74f14ce64169afb4ba8c826511792.pdf
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
۲۶۴۵-۵۵۲۸
1394
1
1
جایگاه منافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره روحانی
جایگاه منافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره روحانی دکتر حبیب اله ابوالحسن شیرازی [1] مهدی لکزی[2] چکیده: هر کشوری برای فعالیت در عرصه بینالمللی نیازمند طراحی سیاست خارجی فعال و پویایی است. سیاست خارجی طراحی شده، به وسیله سیاست گزاران یک کشور در مقابل دولتها یا عناصر بینالمللی دیگر، برای رسیدن به اهداف ملی و تامین منافع ملی است. مفهوم منافع ملی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دارای بار ارزشی است و چارچوبی است که سیاست خارجی کشور با توجه به آن رویهها و ابزارها، خود را سازماندهی میکند. به نظر میرسد میبایست، جایگاه منافع ملی در دوران ریاست جمهوری روحانی را از منظری سازه انگارانه مورد بررسی قرار داد. تغییر جهت گیری سیاست خارجی ایران در برخورد با قدرتهای بزرگ بر پایه اجماع داخلی و حاکمیت مردم سالاری به تعریف مجدد منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست جمهوری روحانی منجر گردید. سوال مقاله عبارت از این است که جایگاه منافع ملی چه تاثیری بر جهتگیری سیاست خارجی ایران در دوره روحانی داشته است؟ روش تحقیق مقاله توصیفی– تحلیلی بوده و یافتههای این پژوهش نشان میدهد که حاکمیت مردم در تصمیمگیریهای داخلی و جایگزینی گفتگو در سیاست خارجی و تنش زدایی در عرصه بینالمللی، میتواند حافظ منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد. واژگان کلیدی: منافع ملی، سیاست خارجی، تنش زدایی، ایران [1] - دانشیار و عضوهیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، ایران hab-AbolhassanShirazi@iauctb.ac.ir [2] - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، ایران MEHDI_LAKZI@YAHOO.COM تاریخ دریافت: 29/5/1395 - تاریخ پذیرش:20/6/1394
منافع ملی
سیاست خارجی
تنش زدایی
ایران
2015
11
22
49
63
https://www.jnis.ir/article_80207_1509bfd977974177ecc963210e3f0a00.pdf
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
۲۶۴۵-۵۵۲۸
1394
1
1
تهدیدات متقابل بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا
تهدیدات متقابل بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا دکتر احمدجانسیز[1] احسان اعجازی[2] چکیده: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران همواره رویکردی خصمانه در برابر یکدیگر در پیش گرفتهاند هر چند در دورههای زمانی گوناگون این مسئله با شدت و ضعف همراه بوده است. به همین دلیل نگارندگان این نوشتار میزان تهدید آمیز بودن این دو کشور را براساس نظریه موازنه تهدید استفن والت ارزیابی کردهاند. در واقع این نوشتار به دنبال پاسخی برای این سوال بوده است که براساس نظریه موازنه تهدید استفن والت، جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تا چه اندازه میتوانند نسبت به یکدیگر به عنوان تهدید به شمار روند؟ برای یافتن پاسخ این سوال شاخصهای کمی وکیفی متغیرهای نظریه موازنه تهدید شامل قدرت کلی، مجاورت جغرافیایی، قدرت تهاجمی و نیات تهاجمی مورد سنجش قرار گرفتهاند. در نهایت یافتههای این نوشتار نشان میدهد که با توجه به مفروضات نظریه موزانه تهدید، جمهوری اسلامی ایران برای ایالات متحده آمریکا یک تهدید فوری و قریب الوقوع به شمار نمیرود اما ایالات متحده آمریکا میتواند یک تهدید نسبی و در عین حال جدی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران به شمار رود. واژگان کلیدی: موازنه تهدید، جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه گیلان، ایران jansiz@guilan.ac,ir [2] - دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه گیلان، ایران Ehsan.ejazi@gmail.com تاریخ دریافت: 5/5/1394 - تاریخ پذیرش:25/5/1394
موازنه تهدید
جمهوری اسلامی ایران
ایالات متحده آمریکا
2015
11
22
65
91
https://www.jnis.ir/article_80209_d23d52e303cb3dc606cfd624fc567a4c.pdf
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
۲۶۴۵-۵۵۲۸
1394
1
1
بررسی مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی شهرتهران با تأکید بر نقش رسانه ملی (مطالعه موردی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران)
بررسی مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی شهرتهران با تأکید بر نقش رسانه ملی (مطالعه موردی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران) حسن شمسینی غیاثوند[1] شیرین رئوفی اوغانی[2] چکیده: در دوره جدید تاثیر نقش رسانهها بخصوص رسانههای نوین در شکل دهی به رای مردم، برجستهتر از گذشته بوده است. در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری متغیرهای زیادی از جمله رسانه ملی در جهت دهی به رای مردم تهران تاثیرگذار بودهاند که این پژوهش به این مهم پرداخته است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین برگزاری مناظرههای انتخاباتی و مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصله نشان میدهد، از مجموع 400 نفر از پاسخگویان به پرسشنامه، رسانه ملی را در اولویت نخست منبع اطلاعاتی مباحث انتخابات در نظر گرفتند. این موضوع نشان دهنده جایگاه رسانه ملی در میان دیگر رسانهها است. همچنین بین نوع رسانه (منبع اطلاعاتی). به این معنا که هرچه میزان انتخاب و مراجعه شهروندان به رسانه ملی بیشتر باشد، مشارکت سیاسی نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معتتقد بودند رسانه ملی در شفافسازی و طرح دیدگاههای نامزدها موفق بوده است. واژگان کلیدی: رسانه ملی، مشارکت، انتخابات [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، داهشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران shamsini_h@yahoo.com [2]- دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران تاریخ دریافت: 5/6/1394- تاریخ پذیرش: 26/6/1394
رسانه ملی
مشارکت
انتخابات
2015
11
22
93
122
https://www.jnis.ir/article_80214_0865922fdf250c05e96f34c68d6c3dd7.pdf