TY - JOUR ID - 65380 TI - جایگاه زبان و ادبیات روسای جمهوری ایران در پیروزی دکتر حسن روحانی JO - فصلنامه مطالعات منافع ملی JA - JNIS LA - fa SN - ۲۶۴۵-۵۵۲۸ Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 3 IS - 11 SP - 140 EP - 160 KW - مناظره KW - انتخابات KW - کسب آرا KW - رسانه KW - نشاط سیاسی DO - N2 - جایگاه زبان و ادبیات روسای جمهوری ایران در پیروزی دکتر حسن روحانی   مهرسا مجدی[1] مالک ذوالقدر[2] چکیده: انتخابات ریاست جمهوری در دوران گذشته یک تفاوت عمده بسیار داشت و آن برگزاری مناظره از طریق رسانه ملی بود. این مناظره­ها که منعکس کننده قدرت کلام نامزدها بود، تأثیر بسیار عمیقی بر ذهنیت مردم گذاشت. این امر در انتخابات سال 92 بیشتر خود را نشان داد، به طوری که یکی از موفقیت­های حسن روحانی انتقال پیام خوب، تسلط به بیان، داشتن صدای رسا و مهمتر از همه بیان سخنان مردم پسند بود. بخشی از موفقیت روحانی ناشی از عملکرد او در مناظره­های تلویزیونی بود. موفقیت در مناظره تلویزیونی تا اندازه زیادی به حضور ذهن و قدرت بیان بستگی دارد. با این وجود این سوال به وجود می­آید که قدرت کلام تا چه اندازه­ای در موفقیت نامزدهای انتخاباتی دوره­های یازدهم نقش داشت؟ در جواب باید گفت که زبان و کلام دکتر روحانی به لحاظ نوع گفتار، ایجاد انگیزه در شهروندان، ایجاد نشاط سیاسی، امید برای حل مشکلات و ... باعث کسب آرا شد. واژگان کلیدی: مناظره، انتخابات، کسب آرا، رسانه، نشاط سیاسی [1]- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران Mehrsamajdi@gmail.com [2]-  استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران Malek_Zolghader@yahoo.com   تاریخ دریافت:28/10/1396-  تاریخ پذیرش: 5/12/1396 UR - https://www.jnis.ir/article_65380.html L1 - https://www.jnis.ir/article_65380_122e07d9f5ac890e5f4907de98a02037.pdf ER -