انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
3
9
2017
11
22
بررسی منافع ملی روسیه در حمایت از دولت بشار اسد در بحران داخلی سوریه از سال2011 تا 2014
57
85
FA
<strong>بررسی </strong><strong>منافع ملی روسیه در</strong><strong> حمایت از دولت بشار اسد در بحران داخلی سوریه از سال2011 تا 2014</strong>
<strong>دکتر رحمت حاجی مینه</strong><strong><strong>[1]</strong></strong>
<strong> محمود فلاح نژاد</strong><strong><strong>[2]</strong></strong>
<strong>چکیده:</strong>
بحران سوریه از ابعاد مختلفی قابل تجزیه و تحلیل است. یکی از ابعاد موضوع بحران سوریه، چرایی دخالت روسیه در این بحران و حمایت همه جانبه از دولت بشار اسد است. گرچه اختلافی درباره چرایی حمایت روسیه مطرح است اما در مجموع میتوان دلایل داخلی روسیه و سوریه، دلایل منطقهای، دلایل بینالمللی ارایه کرد. در این راستا میتوان به عناصری همچون حفظ پایگاه دریایی طرطوس، ترتیبات نوین اقتصادی و انرژی در منطقه، هراس از گسترش تروریسم و گسترش آن به داخل روسیه، بی اعتمادی به غرب، خارج کردن روسیه از انزوا، به چالش کشیدن هژمونی امریکا و نظام تک قطبی اشاره کرد.
<strong>واژگان کلیدی: </strong>بحران سوریه، روسیه، تروریسم، ژئوپلتیک، امریکا
<br clear="all" />
[1]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه روابط ببنالملل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران ایران
hajrahmat@gmail.com
[2]- کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
<strong>تاریخ دریافت:8/7/1396- تاریخ پذیرش:21/7/1396</strong>
بحران سوریه,روسیه,تروریسم,ژئوپلتیک,امریکا
https://www.jnis.ir/article_65228.html
https://www.jnis.ir/article_65228_c3d90acf565b495a6bb2deedfb06a4cb.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
3
9
2017
11
22
آسیبشناسی و نقش رسانههای جمعی در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران
83
101
FA
<strong>آسیبشناسی و نقش رسانههای جمعی در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران</strong>
<strong>قاسم اربابی<strong>[1]</strong></strong>
<strong>چکیده: </strong>
مقاله حاضر به نقش مهم رسانهها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی و به مثابه مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و به ویژه انتخابات میپردازد. این تحقیق در صدد یافتن پاسخ برای دو سوال محوری است : 1- تاثیر رسانهها بر انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در چه سطح و به چه میزان بوده است ؟ 2- چه نوع آسیبهای رسانهای متوجه انتخابات ریاست جمهوری شده بود؟ روش مورد استفاده در این تحقیق به روش «تحلیل گفتمان» است. روند بررسی به این صورت بوده است که نخست نظریههای تاثیر محدود رسانهها، نظریه تزریقی و نظریه پشتیبانی در فرآیند انتخابات مورد بررسی قرار گرفت، سپس به طبقه بندی رسانهها براساس رسانههای دیداری، شنیداری و دیداری- شنیداری پرداخته شد و درنهایت آسیبهای رسانهای در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری کشور ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که رسانهها علیرغم تاثیرات و کارکردهای مثبتی که در فرآیند انتخابات و تغییر رای شهروندان داشته است، به همان میزان در جهت آسیب فرآیند کلی انتخابات گام برداشته است. از این رو علاوه بر توجه به کارکردهای مثبت و سارنده رسانهها در توسعه سیاسی جوامع، باید با تدوین راهبردها و سیاست گذاری مناسب به منظور تقویت مبادلات فرهنگ اسلامی- بومی در جهت توسعه سیاسی نقش رسانهها در انتخابات کشورگام برداشت.
<strong>واژگان کلیدی: </strong>انتخابات، رسانه ها، آسیبهای رسانهای، تحلیل گفتمان، سیاستگذاری
<br clear="all" />
[1]- دانشجوی دکتری علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیستان و بلوچستان، ایران
gasemarbabiii@gmail.com
<strong>تاریخ دریافت: 2/5/1396- تاریخ پذیرش: 18/5/1396</strong>
<strong>24/8/1396</strong>
انتخابات,رسانه ها,آسیب های رسانهای,تحلیل گفتمان,سیاستگذاری
https://www.jnis.ir/article_65229.html
https://www.jnis.ir/article_65229_7610ce1b625ec0ac40a366021ee41612.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
3
9
2017
11
22
تبیین روش شناسی یورگن هابرماس
103
117
FA
<strong>تبیین روش شناسی یورگن هابرماس</strong>
<strong>جعفر خلفی</strong>[1]
<strong>دکتر مالک ذوالقدر<strong>[2]</strong> </strong>
<strong>چکیده:</strong>
یورگن هابرماس از پروژه ناتمام مدرنیته سخن میگوید. بر این باور است که راه رهایی از عقلانیت ابزاری وجود دارد. در واقع میتوان مدرنیته را از چالشهای بنیادینی همچون بحران عقلانیت رهایی داد. در این راستا هابرماس معتقد است که عقلانیت ارتباطی در ارتباط با جهان زیست ظرفیت رهایی بشر را دارد. هابرماس از دو روش شناسی سلبی و ایجابی بهره گرفته است. در شیوه سلبی به نقد پوزیتیویسم، نقد مکتب فرانکفورت و نقد پیت مدرنیسم میپردازد و در راهکار ایجابی به بازسازی نظریه مارکس و چرخش زبانی تاکید میکند.
<strong>واژگان کلیدی:</strong>مدرنیته، کنش ارتباطی، هرمونتیک، پوزیتیویسم، پست مدرنیسم، روش شناسی
<br clear="all" />
[1] - دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
[2] - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Malek_Zolghader@yahoo.com
<strong>تاریخ دریافت:19/5/1396- تاریخ پذیرش:31/5/1396</strong>
مدرنیته,کنش ارتباطی,هرمونتیک,پوزیتیویسم,پست مدرنیسم,روش شناسی
https://www.jnis.ir/article_65230.html
https://www.jnis.ir/article_65230_6636d0c14aa66e1bd1a0e1808323f2dc.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
3
9
2017
11
22
رویکرد اصولگرایان به دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران
119
147
FA
<strong>رویکرد اصولگرایان به دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران</strong><br /> <strong>الناز نیک سرشت<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>محمد بشیری آذر<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> انتخابات ریاست جمهوری در همه کشورها از جمله ایران مهمترین انتخابات شناخته می شود. به همین دلیل جریانهای سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا استراتژیها و الگوهای رفتاری مختلفی برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کردند. اصولگرایان تاکتیکهای ایجابی و سلبی مختلفی اتخاذ کردند که درباره استراتژیهای ایجابی میتوان به اتئلاف، دوقطبی سازی سیاسی- اقتصادی و فرهنگی، مشارکت اعتدالی، نگرش انتقادی ساختاری به برنامههای دولت یازدهم و درباره رویکردهای سلبی میتوان به بزرگنمایی چالشهای اقتصادی، ناکارآمدی دولت یازدهم، ناکارآمدی توافق هستهای، هراس فرهنگی و عقیدتی از دولت روحانی و منفی نگری به چهرههای خاص و دارای پایگاه اجتماعی سیاسی و فرهنگی کشور اشاره کرد. البته این الگوهای انتخاباتی بنا به دلایل جامعه شناختی، مولفههای عصر اطلاعات و جهانی شدن، سیاست تقابلی اصلاح طلبان و مشارکت حداکثری مردم با ناکامی مواجه شد.<br /> <strong>واژگان کلیدی: </strong>مشارکت سیاسی، انتخابات، ریاست جمهوری، اصلاح طلبان، اصولگرایان<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- دانشجوی دکتری علوم سیاسی، مسایل ایران، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واخد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران<br /> el.nikseresht@gmail.com<br /> <br /> <br /> [2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تاکستان، قزوین، ایران<br /> bashityazar@yahoo.com<br /> <strong>تاریخ دریافت : 25/5/1396- تاریخ پذیرش:8/6/1396</strong>
مشارکت سیاسی,انتخابات,ریاست جمهوری,اصلاح طلبان,اصولگرایان
https://www.jnis.ir/article_65231.html
https://www.jnis.ir/article_65231_2b5eb94018a3cef193ddded8dd063887.pdf