انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
نقش شخصیت در اجتماعی شدن افراد
1
22
FA
<strong>نقش شخصیت در اجتماعی شدن افراد </strong><br /> <strong>مسعود جانبزرگی<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>سیدمحمدامین حسینی<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>زهرا آقامیر محمدعلی<strong>[3]</strong></strong><br /> <strong>زینب غلامی<strong>[4]</strong></strong><br /> <strong>چکیده: </strong><br /> شخصیت انسانی از طریق کنش متقابل با دیگران ساخته میشود و از طریق این کنش، ما می آموزیم که چگونه خود را با جامعه هماهنگ ساخته زندگی خویش را قاعدهمند کنیم. این فرآیند اجتماعی شدن در فرهنگ و ساخت اجتماعی، برای فرد و جامعه حیاتی است. بدون اجتماعی شدن، ما نمیدانیم چه چیزی را ارزش بدانیم، چه کاری را انجام دهیم، چگونه فکر کنیم، چگونه سخن بگوییم، و در مقابل دیگران چگونه پاسخ دهیم. بدون این فرایند، شخصیت انسانی ما به کمال نمیرسد. یافتههای علمی مؤید این امر است که انسانها در پرتو اجتماع، و آموزش و اکتساب قوانین، ارزشها و هنجارهای اجتماعی است که به موجودی اجتماعی تبدیل شده و شخصیت انسانی کسب میکنند. ابتدا سعی میشود تبیینی جامع از مفاهیم سیاسی، سیاسی شدن و اجتماعی شدن ارائه گردد و به دنبال آن با توجه به سئوال اصلی پژوهش که شخصیت چه تاثیری میتواند بر اجتماعی شدن فرد در جامعه از خود بر جای گذارد بحث و بررسی خواهد شد همچنین فرضیهای که بر این موضوع مترتب شده این است که در پرتو اجتماعی شدن با در دست داشتن ابزار موجود، فرد را آنگونه که برنامهریزی شده است در راستای اهداف خود، اجتماعی مینمایند.<br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> اجتماعی شدن، شخصیت، جامعه، آموزش<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- استاد و عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه<br /> mjanbozorgi@rihu.ac.ir<br /> <br /> <br /> [2]- دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران<br /> smhoseini@rihu.ac.ir<br /> <br /> <br /> [3]- کارشناسی ارشد روان شناسی <br /> <br /> <br /> [4]- دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک،ایران<br /> <strong>تاریخ دریافت:14/8/1397- تاریخ پذیرش:20/9/1397</strong><br />
اجتماعی شدن,شخصیت,جامعه,آموزش
https://www.jnis.ir/article_87914.html
https://www.jnis.ir/article_87914_c03b4e3760db078daab7f1424c748e87.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
جایگاه شوراهای اسلامی شهر در جامعه پذیری مردم ایران
23
48
FA
<strong>جایگاه شوراهای اسلامی شهر در جامعه پذیری مردم ایران</strong><br /> <strong>ابراهیم عباسی<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong><strong><strong>حسین یوسفی ثابت<strong>[2]</strong></strong></strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> شوراها کارکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند. البته این کارکردها در هر جامعهای متاثر از وضعیت وضعیت اقتصادی، باورهای تاریخی و مقتضیات روز دارد. شوراها در ایران با چالشهای مختلفی مواجه بودهاند. ولی با توجه به نوع انتخابات شوراها، تعامل بیشتر شوراها با همه مردم، حضور همه طبقات و اقشار مردم در شوراها، حضور گسترده زنان در شوراها و.... این نهاد مردمی توانسته است درباره تربیت سیاسی شهروندان، تربیت نخبگان، افزایش توجه به تصمیم گیری جمعی، کاهش تبعیض جنسیتی، تغییر نگرش به زنان و حضور جوانان در تصمیم گیرها تاثیرگذار باشد.<br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> شوراها، توسعه، نخبه پروری، انتخابات، نظارت، خرد جمعی، جامعه پذیری<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، ایران<br /> e.abassi.ir@gmail.com<br /> <br /> [2]- دانشجوی دکتری علوم سیاسی (جامعه شناسی سیاسی)، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران<br /> Yousefisabet@gmail.com
شوراها,توسعه,نخبه پروری,انتخابات,نظارت,خرد جمعی,جامعه پذیری
https://www.jnis.ir/article_82951.html
https://www.jnis.ir/article_82951_5df89cb80ff2a08c53ca3879832f28e9.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
منافع ملی ایران و راهبرد نظامی ایران در قبال داعش
49
65
FA
<strong>منافع ملی ایران و راهبرد نظامی ایران در قبال داعش</strong><br /> <strong>حسن شمسینی غیاثوند</strong><strong><strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>محمد شاویسی<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> نوبنیادگرایان دینی همانند داعش تحت تاثیر عناصر مختلف داخلی مانند جنگهای داخلی و همچنین علل جهانی مثل تهاجم غرب به کشورهای اسلامی شکل گرفتند. داعش که با توجه به بحرانهای داخلی عراق، سوریه و برخی از عوامل منطقهای همچون سیاست دولت قطر و ترکیه و چالشهای بینالمللی شکل گرفت تا سال 2015 از قدرت بسیار زیادی برخوردار شد. اما از سال 2017 به حداقل به لحاظ جغرافیایی زوال یافت. در زوال داعش راهبردهای جمهوری اسلامی تاثیر گذار بود. ایران در ابعاد مختلف نظامی، منطقهای، بینالمللی، اجتماعی و فرهنگی تاثیرات خاصی در فروپاشی جغرافیایی داعش داشت. در این راستا میتوان به کمکهای مستشاری نظامی، ارایه اطلاعات نظامی به نیروهای عراقی و سوری و ایجاد و گسترش شبکههای اطلاعاتی و امنیتی در منطقه اشاره کرد. در راهبرد بینالمللی میتوان به بینالمللی کردن موضوع داعش و ایجاد داعش از سوی امریکا و ائتلاف استراتژیک با روسیه علیه داعش و از بعد منطقهای موضوعاتی همانند ائتلاف با کشورهای منطقهای از جمله ترکیه علیه داعش، خنثی سازی سیاست های عربستان در مورد داعش؛ وابستگی داعش به عربستان و ایجاد یک ائتلاف منطقهای علیه سایر کشورهای منطقهای از جمله عربستان، قطر و ... اشاره کرد.<br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> نوبنیادگرایی، داعش، پساداعش، ایران، امنیت، عراق<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- استادیار و عضوهیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران<br /> shamsini_h@yahoo.com<br /> <br /> <br /> [2]- دانشجوی دکتری، علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران<br /> mohamadshavisy@yahoo.com
نوبنیادگرایی,داعش,پساداعش,ایران,امنیت,عراق
https://www.jnis.ir/article_86793.html
https://www.jnis.ir/article_86793_0d5af49033ee331b8eb8ab81962283a7.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
مناسبات قدرت و اندیشه سیاسی لیبرالیسم ایرانی 1358-1360
67
96
FA
<strong>مناسبات قدرت و اندیشه سیاسی لیبرالیسم ایرانی 1358-1360</strong><br /> <strong>علی محمد حقیقی<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>فتحعلی همتی<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> در طول قرن گذشته، تاریخ ایران چهار دوره به قدرت رسیدن لیبرالها را تجربه کرده است. محمد مصدق، شاپور بختیار و مهدی بازرگان بعنوان نخست وزیر و ابوالحسن بنی صدر بعنوان رئیس جمهور، که مصدق و بختیار در دوران رژیم پهلوی و بازرگان و بنی صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قدرت رسیدند. سوالی که به ذهن متبادر میشود، دیالکتیک مناسبات قدرت چگونه بوده است؟ چرایی و عوامل عدم ثبات سیاسی و از دست دادن قدرت در کوتاه مدت از جمله سوالاتی است که اذهان را به خود مشغول میسازد. به نظر میرسد، عوامل فرهنگی و اعتقادی ایرانیان فضای مناسبی برای پیاده سازی لیبرالیسم در ایران نیست. در این مقاله از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موف که ابزاری کارآمد برای شناخت و تبیین پدیدههای سیاسی است بهره خواهیم جست و به دیالکتیک مناسبات قدرت و به قدرت رسیدن و عزل بنی صدر پرداخته میشود.<br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> ایران، لیبرالیسم ، دیالکتیک،گفتمان، ملی گرایی <br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران<br /> <br /> <br /> [2]- دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران
ایران,لیبرالیسم,دیالکتیک,گفتمان,ملی گرایی
https://www.jnis.ir/article_82953.html
https://www.jnis.ir/article_82953_c7ecb625ad2a025cc2c1036f06dd6dbc.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
جهانی شدن و چالش های آن در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران
97
124
FA
<strong>جهانی شدن و چالشهای آن در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران </strong><br /> <strong>سعید جهانگیری<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>دکتر ابراهیم متقی<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> جهانی شدن چه ضرورتی تاریخی و خودجوش باشد و چه پروژهای برنامه ریزی شده و تحمیلی، واقعیتی است که پیش روی جهانیان قرار دارد و فرصت بازیگری در این میدان بر روی همه جوامع باز است. در این میدان هم فرصت فراوان است هم خطر. هر جامعه که توانایی به خدمت گرفتن ابزارهای موجود و استعدادهای بالقوه خود را در چارچوب مرزهای ملی داشته باشد و شیوه به کارگیری آن را در رابطه با دیگر کشورها به گونهای سازگار با شرایط و مقتضیات جهان قرن بیست و یکم بداند، قابلیت بازیگری موفقیت آمیز در این میدان را خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران نیز مانند هر دولت دیگر، نمیتواند بی توجه به محیط بینالمللی (منطقهای و جهانی) به حیات خود تداوم بخشد. جهانی شدن یا جهانی کردن فرآیندی است که موجب تغییرات محیطی در سطح جهانی به شکل عظیم شده است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به دنبال آن نیست که به همه جنبههای پیامدهای جهانی شدن برای ایران بپردازد. به عبارت دیگر، از آنجا که جهانی شدن در عرصههای اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی محیط نوین و پویایی را موجب میشود، بررسی آن و تحلیل پیامدهایش برای ایران در یک مقاله میسر نیست. از این رو در این مقاله با طرح این پرسش اصلی که جمهوری اسلامی ایران در دنیای جهانی شده چه باید انجام دهد.<br /> <strong>واژگان کلیدی</strong>: جهانی شدن، ایران، سیاست خارجی، شرکت های چند ملیتی و فرهنگ<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1]- دانش آموخته دکتری، گروه علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران<br /> saeedjahangiri61@yahoo.com<br /> <br /> <br /> [2]- استاد تمام و عضو هیات علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران<br /> emotaghi@ut.ac.ir<br /> <br />
جهانی شدن,ایران,سیاست خارجی,شرکت های چند ملیتی و فرهنگ
https://www.jnis.ir/article_82954.html
https://www.jnis.ir/article_82954_82d39d9989c4b0ef68eba5fa847c64b1.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
راهبرد امنیت جمهوری اسلامی ایران در دولت روحانی در پیشبرد منافع ملی
125
151
FA
<strong>راهبرد امنیت جمهوری اسلامی ایران در دولت روحانی</strong> <strong> در پیشبرد منافع ملی</strong><br /> <strong>خورشید نجفی جویباری<strong>[1]</strong></strong><br /> <strong>رضا بهرامی<strong>[2]</strong></strong><br /> <strong>چکیده:</strong><br /> با انتخاب «حسن روحانی» و روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم، راهبرد امنیتی جمهوری اسلامی با دگردیسیهای جدیدی مواجه شد. دولت با چالشهای مختلف جهانی ، منطقهای و داخلی مواجه بود. این چالشها بیشتر مرتبط با جهانی سازی، امنیت نوین جهانی، ابعاد پیچیده امنیت در سطح جهانی و منطقه ای، درگیری های منطقه ایی و... مواجه بود. به همین دلیل امنیت جمهوری اسلامی در دوران دولت یازدهم متأثر از جهانی شدن در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی(اجتماعی) همچون تعاریف جدید امنیتی و حضور فرا منطقهای و امنیت سیبرنتیکی بوده است. دولت روحانی با راهبرد تعامل سازنده و سیاست تنشزدایی، شرق گرایی و مبارزه با افراط گرایی نظم مورد نظر خود، همان نظم منطقهای پایدار را دنبال نمود. در این راستا اقدامات مختلفی اعم از توافق هستهای، ائتلاف با دیگر کشورها در راستای نابودی جریانهای افراطی همچون داعش، عامل با برخی گروهها در کشورهای همسایه، تلاش در جهت ائتلاف با برخی کشورهای قدرتمند منطقهای و جهانی همچون روسیه و ترکیه و بهره برداری از شکاف امنیتی امریکا و غرب را اتخاذ شد.<br /> <strong> واژگان کلیدی:</strong>دولت روحانی،جهانی شدن، امنیت نرم، برجام، تنش زدایی، شرق گرایی، منطقه گرایی<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] - دانشجوی دوره دکتری، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران<br /> kh.najafi58@gmail.com<br /> <br /> <br /> [2] - دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران<br />
دولت روحانی,جهانی شدن,امنیت نرم,برجام,تنش زدایی,شرق گرایی,منطقه گرایی
https://www.jnis.ir/article_83146.html
https://www.jnis.ir/article_83146_42d93374df821b55d4aa2aaabb77838a.pdf
انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا
فصلنامه مطالعات منافع ملی
۲۶۴۵-۵۵۲۸
4
14
2019
02
20
ماهیت نظارت مجلس شورای اسلامی در پیشبرد منافع ملی
153
178
FA
<strong>ماهیت نظارت مجلس شورای اسلامی در پیشبرد منافع ملی </strong><br /><br /> <strong>صائب شعبانی<strong>[1]</strong></strong><br /><br /> <strong>علی فرزعلیان<strong>[2]</strong></strong><br /><br /> <strong>چکیده:</strong><br /><br /> یکی از مهمترین موضوعات در سیاست نوین جهانی نظارت است. موضوعی که از ابعاد مختلف حقوقی، نهادی، کارکردی و رسانهای از اهمیت خاصی برخوردار است. ماهیت و جایگاه نظارت در عصر اطلاعات بسیار افزایش یافته است، چرا که رسانههای نوین همه مسایل کشور را در اختیار افکار عمومی قرار میدهند. بدین لحاظ تامین منافع ملی نشات گرفته از تحقق نظارتهای همه جانبه بخصوص نظارت حقوقی و رسانهای است. بدیهی است که نظارت بر قوه مجریه بدلیل در اختیار داشتن بیشترین قدرت، قدرت مالی و بودجه، ارتباط با مردم و.... از اهمیت بیشتر برخوردار است. این نظارتها اعم از نظارت حقوقی، سیاسی، رسانهای، مالی، کارکردی و... در راستای پیشبرد منافع همه جانبه کشور و کاهش زمینههای فساد، ناکارآمدی و قانونگرایی است.<br /><br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> رئیسجمهور، قوه مجریه، نظارت، مجلس شورای اسلامی، ایران<br /><br /> <br clear="all" /><br /><br /> <br /><br /> [1]- دانشجوی دکتری، اندیشه سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران<br /><br /> Saeb.shaabani@yahoo.com<br /><br /> <br /><br /> <br /><br /> [2]- دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
رئیس جمهور,قوه مجریه,نظارت,مجلس شورای اسلامی,ایران
https://www.jnis.ir/article_82955.html
https://www.jnis.ir/article_82955_008de105dd023c5bee156091a0f04896.pdf