ORIGINAL_ARTICLE
دلایل شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020
حسن شمسینی غیاثوند [1] راضیه هاشمی[2] چکیده: انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا را میتوان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. چنانکه میتوان به موضوع تشدید دوقطبی شدید در امریکا، بحران مهاجرت، تقابل حاشیه نشینان و شهرنشینان، افزایش مشارکت در انتخابات و تداوم ترامپیسم اشاره کرد. آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است شکست ترامپ در انتخابات- علی رغم افزایش آرا و حفظ پایگاه اجتماعی- است. سوال و هدف محوری این نوشتار دلایل ناکامی ترامپ در انتخابات 2020 است. در بررسی این دلایل به عناصر مختلف اعم از بلندمدت و ساختاری، کوتاه مدت و بحران کرونا اشاره شده است. گرچه می توان اثرات کرونا بر اقتصاد امریکا را عامل اصلی ناکامی ترامپ دانست، اما مجموعه دلایلی مختلفی همچون شخصیت ترامپ، شکاف های اجتماعی، شکاف های طبقاتی، شکاف های هویتی، نجات امریکا از بحران ترامپیسم، ناکامی در سیاست خارجی و رفتار رسانه ها بخصوص شبکه های اجتماعی در شکست ترامپ تاثیرگذار بودند. در واقع بخشی از دلایلی که باعث پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 شدند در انتخابات 2020 در کسب رای برای ترامپ منفی عمل کنند. چنانکه می توان به شخصیت ترامپ، جامعه دوقطبی و بازیگری رسانه های قدرتمند اشاره کرد. [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ایران Shamsini_h@yahoo.com [2]- کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران r_hashemi85@yahoo.com تاریخ دریافت:20/8/1399- تاریخ پذیرش: 1/9/1399
https://www.jnis.ir/article_119637_3a44adcbc716694652a199061143bcbc.pdf
2020-11-21
1
22
ترامپ
امریکا
انتخابات
کرونا
ریاست جمهوری
بایدن
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی معرفت شناسی نولیبرالیسم در اندیشۀ سیاسی فریدریش فون هایک
علی طاهرخانی[1] جعفر خلفی[2] چکیده: از نظر نئولیبرالهایی همچون فریدریش فون هایک فرا رفتن انسان از یک موجود وحشی و دست یافتن وی به تمدن، بیشتر در سایه «اخلاق و سنت» و نه عقل امکانپذیر است. در نگرش این جریان فکری- سیاسی تمدن در سایه تشکیل سنت یا سنتهای مناسب به وجود میآید. ارزشهای اخلاقی درونمایه اصلی سنت و موجد نظمی است که دوام و بقای جامعه به آن بستگی دارد. سوال و هدف محوری این نوشتار این است که از نئولیبرالها بخصوص هایک، انسان شناسی چه تاثیراتی بر اندیشه سیاسی گذاشته است؟ از نظر این متفکر، نظام گسترده موجود در جوامع متمدن امروزی محصول طراحی آگاهانه هیچ متفکری نیست، بلکه نتیجه پیروی غیرعامدانه از برخی اعمال و عادتهای سنتی و به طور عمده، اخلاقی است. فون هایک با بازاندیشی مبانی اصلی لیبرالیسم همچون عقل گرایی و علم گرایی، شاخصهایی نوین از انسان همچون غیرقابل پیش بینی، نسبی گرایی در ارزشها، آینده نامعلوم، دولت حداقلی و غیر اخلاقی و....ترسیم مینماید. [1]- عضو هیئت علمی، دانشگاه پیام نور مرکز ابهر (استان زنجان)، ایران: نویسنده مسئول Ali taherkhani42@gmail.com [2]- دکتری تخصصی، علوم سیاسی(اندیشه سیاسی)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران khalafi.farsejin@yahoo.com تاریخ دریافت:29/3/1399- تاریخ پذیرش:30/4/1399
https://www.jnis.ir/article_117981_ccc5329bf8e4b1797d83fd888d1358b5.pdf
2020-11-21
23
42
نئولیبرالیسم
هایک
انسان شناسی
تجربه گرایی
عقل گرایی
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی عوامل موثر بر شکل گیری گروه های تکفیری در غرب آسیا(ابعاد و رویکردها)
سعید جهانگیری[1] ناصرگروسی [2] اسماعیل بیات[3] فرید سعیدی[4] چکیده: در سالهای اخیر گروهها و فرقههای تروریستی زیادی در سرزمینهای اسلامی شکل گرفتهاند. ظهور گروه های تکفیری سلفی بعنوان بازیگرانی غیر رسمی،بر ابهام در آینده منطقه غرب اسیا که گروهک تروریستی داعش از مهم ترین تحولات اخیر در منطقه به شمار می رود. ظهور این گروه نشانگر آغاز مرحله جدیدی از سلفی گرایی رادیکال با اندیشه های ابن تیمیه و سیدقطب در جهان است. قدرت یابی این گروه در چند ماه اخیر در حدی بوده که توانسته به عنوان کنشگر غیردولتی فعال در صحنه عراق ظاهر گردد. هدف اصلی ما در این نوشتار که از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است به دنبال پاسخ به چگونگی شکل گیری گروه های تکفیری در غرب آسیا است؟ در پاسخ دریافتیم که غرب و به ویژه آمریکا برای مدیریت این بی ثباتی و استخراج منافع خود، از راهبردهای متنوع و متعددی بهره گرفته است که از آن جمله می توان به راهبرد آشوب سازنده اشاره نمود. [1]- دکتری تخصصی، علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول Saeedjahangiri61@yahoo.com [2]- عضو هیات علمی، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران Naser.garusi@yahoo.com [3]- دکتری تخصصی، علوم سیاسی، مسائل ایران،دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران bayatesm@gmail.com [4]- دکتری تخصصی، علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران saeedi.farid@gmail.com تاریخ دریافت:30/4/1399- تاریخ پذیرش:12/6/1399
https://www.jnis.ir/article_117980_5fef98fa98ed558f1f895cf2c6b7bbd7.pdf
2020-11-21
43
57
فرهنگ سیاسی
جریانات تکفیری و سلفی
خاورمیانه
تروریست
بحران
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی تاثیر جهانی شدن و ارتباطات بر سیاست خارجی (ابعاد و رویکردها)
جلال الدین سلیمی[1] چکیده: جهانی شدن امری اجتناب ناپذیر و مطلوب است که با سست ساختن مرزها، جغرافیای اجتماعی را چنان متحول می سازد که مسایل داخلی و خارجی به یکدیگر گره می خورد. احساس نیاز به نظم و قدرتی جهانی که از مناسبات عادلانه در جهان یکپارچه دفاع کند، ثمره این فرایند است. هدف از این مقاله بررسی مفاهیم دیپلماسی ، ارتباطات و جهانی شدن و همچنین تحلیل تاثیراتی است که دولتها درعرصه دیپلماسی و سیاست خارجی از پدیده جهانی شدن پذیرفته اند. بنابراین، سوالی که می توان در این نوشتار مطرح کرد این است که جهانی شدن چه تاثیری بر سیاست خارجی و به تبع آن دیپلماسی کشورها گذارده است؟ فرضیه مقاله بدین صورت می باشد: جهانی شدن با بی اعتبار نمودن عنصر فضا و زمان و هم-چنین گسترش روز افزون فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی، باعث گرایش هر چه بیشتر کشورها به استفاده از قدرت نرم در سیاست خارجی که به طور ملموس در دیپلماسی فرهنگی تجلی یافته، گردیده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بیشتر دوره زمانی بعد از جنگ سرد را در بر خواهد گرفت. [1]- دانشجوی دکتری تخصصی، روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران jalal.saalimii@gmail.com تاریخ دریافت:30/4/1399- تاریخ پذیرش:12/6/1399
https://www.jnis.ir/article_117982_c10800f30576c873f284ac01c8aebf10.pdf
2020-11-21
59
71
جهانی شدن
فرهنگ
ارتباطات
دیپلماسی عمومی
سیاست خارجی
ORIGINAL_ARTICLE
کالبد شکافی فمینیسم سایبر
مجید نوروزی [1] فتحعلی همتی[2] چکیده: جهانی شدن و رسانه های نوین همه ابعاد زندگی انسانها را دگرگون کرده اند. به همین دلیل می توان گفت که جهان و شهروندان با سبک زندگی جدید، سیاست جدید، دموکراسی نوین و....مواجه شده اند. بنابراین همه نظریه های مرتبط با زندگی شهروندان همچون فمنیسم دچار دگردیسی شده اند. این تحول در ابعاد ماهیتی و شکلی روی داده است. در واقع هدف سوال اصلی این پژوهش ماهیت فمنیسم سایبر اعم از دلایل پیدایش، ویژگی ها و تاثیرات آن بر حقوق اجتماعی –سیاسی زنان است. در تبیین این موضوع می توان گفت که فمنیسم سایبر گرچه به لحاظ شکلی تداوم فمنیسم های کلاسیک شناخته می شود ولی به لحاظ محتوایی مولفه هایی همانند بازیگری زنان در رسانه ها، حمایت جهانی زنان از یکدیگر یا همسانی حقوق زن در سطح جهانی، شکل گیری دموکراسی خانوادگی، تداوم نگرش ابزاری به زن و....بازنمایی بیشتری دارند. به عبارت دیگر فمنیسم سایبر تحت تاثیر جهانی شدن و رسانه های نوین گرچه ظرفیت هایی برای زنان ایجاد کرده است ولی با چالش هایی همانند ابزارگونگی بیشتر نسبت به گذشته، نگرش مصرف گرایانه و قدرت اقتصادی ضعیف مواجه است. [1] - دانشجوی دکتری، علوم سیاسی(اندیشه سیاسی)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان،دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران: نویسنده مسئول norozimajid177@gmail.com [2] - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی،لامرد، ایران تاریخ دریافت:11/6/1399- تاریخ پذیرش:2/7/1399
https://www.jnis.ir/article_118363_a740f8d0dfdf0860125e0371ac7645e2.pdf
2020-11-21
73
89
مطهری
جهانی شدن
رسانه ها
فمنیسم سایبر
دمکراسی اجتماعی
ORIGINAL_ARTICLE
شاخص های آزادی سیاسی درقران
خدیجه سادات رستگاررامشه[1] چکیده: آزادی یک از بزرگترین نعمتهای الهی است که به انسان هدیه داده شده است. ولی متاسـفانه در جهـان امـروز آن را، چه در دنیای غرب تحت تاثیر اندیشه های اومانیستی، و چه در ممالک شرقی و حتی اسلامی بعضاً، بد معنا کرده انـد چنانچه برخـی آزادی را محـدود بـه آزادیهای سیاسی معنا کرده اند، در حالی که اساس و بنیان آزادیهـای سیاسـی و اجتمـاعی، آزادی فکـر و اندیشـه است. تا آزادی فکری تحقق نیابد سایر آزادیها نیز محقق نمیشود. از آنجا که مفهوم آزادی سیاسی دربرگیرنده سه مؤلفه فاعل، مانع وهدف است، تلاش میشود با مراجعه به قرآن کریم مؤلفههای سه گانه مذکور مورد شناسایی قرارمی گیرد. سوال ما در این پژوهش رابطه بین آزادی سیاسی وحکومت درقران است؟و سپس به هدف غایی آزادی سیاسی می پردازد و بهموانع تحقق آزادی سیاسی پرداخته است . در نهایت آنچه به عنوان نتیجه به آن پرداخته شده است حاکی از آن است که آزادی درکلام قرآن، همانند حق حیات بوده است [1]- کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران bteymouri@yahoo.com تاریخ دریافت: 4/5/1399 تاریخ پذیرش:26/6/1399
https://www.jnis.ir/article_117983_f3e6cf9336cc796ac480414e9c631c68.pdf
2020-11-21
91
111
قرآن
آزادی سیاسی
موانع آزادی
شاخص های آزادی سیاسی
ORIGINAL_ARTICLE
همگرایی و واگرایی روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از منظر سازه انگاری الکساندر ونت 2000 تا 2019 میلادی
پیمان آل آقا[1] رضا خراسانی [2] چکیده: این پژوهش روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را از منظر سازه انگاری الکساندر ونت بررسی می کند و سؤال اصلی این است که چه عواملی از سال 2000 تا 2019 م موجب همگرایی و واگرایی در این روابط شده و چه پیامدهایی به دنبال داشته است؟ هدف پژوهش بررسی مؤلفه های هویت ساز مؤثر بر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است و روش گردآوری داده ها نیز تفسیری می باشد . نتیجه گیری این پژوهش این است که واگرایی و همگرایی در مناسبات دو کشور امر ثابتی نیست و مطابق شرایط زمانی و مکانی تغییر می کند ، بطوریکه واگرایی به همگرایی و همگرایی به واگرایی تبدیل می گردد . به عبارتی عوامل مادی و معنایی، تأثیر یکسانی بر روابط دوکشور نداشته و در یک شرایط زمانی و مکانی خاص سبب همگرایی و در شرایط زمانی و مکانی دیگر سبب واگرایی دوکشور می گردند . [1] - کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، تهران، ایران: نویسنده مسئول peyman59abc@gmail.com [2] - استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران Reza.khorasanie@gmail.com تاریخ دریافت: 19/4/1399- تاریخ پذیرش: 15/5/1399
https://www.jnis.ir/article_118364_554d68e654920cd4c790262b0ab4a177.pdf
2020-11-21
113
129
جمهوری اسلامی ایران
جمهوری آذربایجان
الکساندر ونت
سازه انگاری
واگرایی
همگرایی