%0 Journal Article %T جایگاه شبکه های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016 %J فصلنامه مطالعات منافع ملی %I انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا %Z ۲۶۴۵-۵۵۲۸ %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 2 %N 8 %P 83-107 %! جایگاه شبکه های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016 %K امریکا %K انتخابات %K ریاست جمهوری %K شبکه­های اجتماعی %K ترامپ %R %X جایگاه شبکه های اجتماعی در  پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016دکتر آرمین امینی [1]علی رضایی پناه [2]چکیده: از دیدگاه سیاسی- فرهنگی، اینترنت، دموکراسی، عرصه خصوصی، قدرت سیاسی و سلطه را دچار تغییرات خاصی نموده است که بالطبع با توجه به این تغییرات، حقوق زنان، تعاملات قدرت با زنان، نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با زنان، رفتار مردان با زنان، قدرت اقتصادی زنان و ادبیات سیاسی و ... نیز دچار تحولات خاصی شده است.هدف این پژوهش، بررسی انتخابات ریاست جمهوری  2016 امریکا از زوایای مختلف است. یکی از این ابعاد جایگاه پوپولیسم در پیروزی ترامپ در انتخابات است. البته ظهور پوپولیسم در کشورهای توسعه یافته را می­توان از زوایای گوناگونی چون روان شناختی، سیاسی و اقتصادی  مورد بررسی قرار داد. بطور مثال می­توان به جهانی شدن، افزایش شکاف­های طبقاتی و... اشاره کرد. در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی، روان شناختی در ظهور پوپولیسم تاثیرگذار بودند چنانکه در بعد اجتماعی می­توان به شکل­گیری پوپولیسم فنی، شکاف­های اجتماعی، شکاف­های طبقاتی، شکاف ­های هویتی، تاکید بر فاسد بودن کل سیستم و نظام سیاسی را مد نظر قرار داد. البته دلایل شخصیتی ترامپ همانند فقدان سابقه سیاسی، زبان و ادبیات سیاسی، عدم اشنایی مردم با ترامپ، تبدیل کردن خود به یک برند و خود را مخالف وضع موجود نشان دادن تاثر خاصی در پدیده پوپولیسم داشت.واژگان کلیدی: امریکا، انتخابات، ریاست جمهوری، شبکه­های اجتماعی، ترامپ[1] -  استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران aamini@kiau.ac.ir[2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایرانA_Rezaei@yahoo.comتاریخ دریافت: 16/3/1396-  تاریخ پذیرش:31/3/1396 %U https://www.jnis.ir/article_65384_8a4608457a9e936c992c3a66ae57d542.pdf