حسن شمسینی غیاثوند [1] راضیه هاشمی[2] چکیده: انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا را میتوان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. چنانکه میتوان به موضوع تشدید دوقطبی شدید در امریکا، بحران ...
بیشتر
حسن شمسینی غیاثوند [1] راضیه هاشمی[2] چکیده: انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا را میتوان از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. چنانکه میتوان به موضوع تشدید دوقطبی شدید در امریکا، بحران مهاجرت، تقابل حاشیه نشینان و شهرنشینان، افزایش مشارکت در انتخابات و تداوم ترامپیسم اشاره کرد. آنچه که از اهمیت خاصی برخوردار است شکست ترامپ در انتخابات- علی رغم افزایش آرا و حفظ پایگاه اجتماعی- است. سوال و هدف محوری این نوشتار دلایل ناکامی ترامپ در انتخابات 2020 است. در بررسی این دلایل به عناصر مختلف اعم از بلندمدت و ساختاری، کوتاه مدت و بحران کرونا اشاره شده است. گرچه می توان اثرات کرونا بر اقتصاد امریکا را عامل اصلی ناکامی ترامپ دانست، اما مجموعه دلایلی مختلفی همچون شخصیت ترامپ، شکاف های اجتماعی، شکاف های طبقاتی، شکاف های هویتی، نجات امریکا از بحران ترامپیسم، ناکامی در سیاست خارجی و رفتار رسانه ها بخصوص شبکه های اجتماعی در شکست ترامپ تاثیرگذار بودند. در واقع بخشی از دلایلی که باعث پیروزی ترامپ در انتخابات 2016 شدند در انتخابات 2020 در کسب رای برای ترامپ منفی عمل کنند. چنانکه می توان به شخصیت ترامپ، جامعه دوقطبی و بازیگری رسانه های قدرتمند اشاره کرد. [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ایران Shamsini_h@yahoo.com [2]- کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران r_hashemi85@yahoo.com تاریخ دریافت:20/8/1399- تاریخ پذیرش: 1/9/1399
اسدالله اطهری[1] محمود آقا علیخانی[2] انتخابات نماد مشارکت مردم و دموکراسی تلقی می شود. همچنین انتخابات مجلس مهمترین و بنیادی ترین وجه مشترک همه دموکراسی ها شناخته می شود.به همین دلیل مقوله مجلس ...
بیشتر
اسدالله اطهری[1] محمود آقا علیخانی[2] انتخابات نماد مشارکت مردم و دموکراسی تلقی می شود. همچنین انتخابات مجلس مهمترین و بنیادی ترین وجه مشترک همه دموکراسی ها شناخته می شود.به همین دلیل مقوله مجلس و قانونگذاری و احترام به رأی مردم یک اصل اساسی در اکثر فرهنگ ها و کشورها بوده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز انتخابات مجلس از وقوع انقلاب اسلامی تاکنون محور حاکمیت مردم تلقی شده، چنانکه از نظر امام خمینی(ره) مجلس در راس امور است. انتخابات مجلس ششم که در اسفند 1378 برگزار گردید، از مولفه های خاصی چه در ابعاد ملی و محلی برخوردار بود. این پژوهش به تجزیه و تحلیل انتخابات در شهرستان بویین زهرا می پردازد. در این بررسی نقش عناصر محلی همانند نخبگان محلی و سیاسی، عوامل حزبی، مولفه های دینی ، قومیتی، زبانی و... در نظر گرفته شده است. [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران athary_asadolah@yahoo.com [2]- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران تاریخ دریافت:2/2/1398- تاریخ پذیرش:7/3/1398
دکتر ابراهیم عباسی[1] علی فلاح[2] انتخابات نماد دموکراسی شناخته می شود، اما این انتخابات در عصر سلطه رسانه های نوین با مولفه های خاصی مواجه شده است. رسانه ها در سده بیست و یکم بازیگر اصلی سیاست ...
بیشتر
دکتر ابراهیم عباسی[1] علی فلاح[2] انتخابات نماد دموکراسی شناخته می شود، اما این انتخابات در عصر سلطه رسانه های نوین با مولفه های خاصی مواجه شده است. رسانه ها در سده بیست و یکم بازیگر اصلی سیاست و بطور خاص انتخابات شناخته می شوند. چنانکه انتخابات بدون رسانه معنا و مفهومی ندارد. به عبارت دیگر رسانه ها در جامعه شبکه ای در همه مراحل انتخابات اعم از آگاهی بخشی، تهییجی و انتخاب کاندیدا یا جریان سیاسی نقش تعیین کنندگی دارند. رسانه های نوین در اکثر جوامع همچون انتخابات ریاست جمهوری ایران در دهه اخیر در جهت گیری افکار عمومی، کیفیت ارای مردم، میزان مشارکت و....تاثیرمحوری داشتند. شبکه های اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری دهم و یازدهم ایران با توجه به قدرت تبلیغاتی مثبت و منفی، گفتمان سازی، دوقطبی سازی انتخابات و تاکید بر مولفه فساد ، در پوپولیسم کردن انتخابات دخیل بودند. چنانکه این شبکه ها بدون توجه به موضوعات بنیادین انتخابات، با تاکید بر اخبار سطحی، شایعه سازی، پاره حقیقت گویی، جنگ روانی، برجسته سازی موضوعات منفی جریان رقیب و برچسب زدن انتخابات را هدایت کردند. [1] - دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، ایران:نویسنده مسئول e.abassi.ir@gmail.com [2] - دانشجوی دکتری، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
عبدالرحمن عالم [1] فتحعلی همتی [2] چکیده: ...
بیشتر
عبدالرحمن عالم [1] فتحعلی همتی [2] چکیده: پوپولیسم دال مرکزی دانش سیاست در عصر جهانی شدن است. با این توضیح که جهانی شدن و رسانه ها تمامی ابعاد زندگی انسانها از جمله سیاست را دگرگون کردند. این دگردیسی هم در ماهیت و معنای سیاست و هم کارکردها و نهاد شکل گرفته است. چنانکه در سبک زندگی جدید، سیاست و دموکراسی های نوین پدیدار شدند. مولفه های اصلی سیاست نوین، پوپولیسم است. پوپولیسم نوینی که از یک سو عناصر دموکراسی همانند جامعه مدنی، حزب، انتخابات و مشارکت مردم را تغییر داده است. از سوی دیگر سیاست نوین با مولفه هایی روزمرگی، بزرگنمایی فساد و اتهام اقتصادی، ناکارامدی طبقه متوسط فرهنگی، اجتناب از بیان حقایق، رابطه مستقیم مدیران با جامعه و نقش محوری شبکه های اجتماعی در انتخابات شناخته میشود. [1]- استاد تمام، گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران:نویسنده مسئول aalem@ut.ac.ir [2]- دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران تاریخ دریافت:2/2/1398- تاریخ پذیرش:7/3/1398
جایگاه شوراهای اسلامی شهر در جامعه پذیری مردم ایران ابراهیم عباسی[1] حسین یوسفی ثابت[2] چکیده: شوراها کارکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند. البته این کارکردها در هر جامعهای متاثر از وضعیت ...
بیشتر
جایگاه شوراهای اسلامی شهر در جامعه پذیری مردم ایران ابراهیم عباسی[1] حسین یوسفی ثابت[2] چکیده: شوراها کارکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند. البته این کارکردها در هر جامعهای متاثر از وضعیت وضعیت اقتصادی، باورهای تاریخی و مقتضیات روز دارد. شوراها در ایران با چالشهای مختلفی مواجه بودهاند. ولی با توجه به نوع انتخابات شوراها، تعامل بیشتر شوراها با همه مردم، حضور همه طبقات و اقشار مردم در شوراها، حضور گسترده زنان در شوراها و.... این نهاد مردمی توانسته است درباره تربیت سیاسی شهروندان، تربیت نخبگان، افزایش توجه به تصمیم گیری جمعی، کاهش تبعیض جنسیتی، تغییر نگرش به زنان و حضور جوانان در تصمیم گیرها تاثیرگذار باشد. واژگان کلیدی: شوراها، توسعه، نخبه پروری، انتخابات، نظارت، خرد جمعی، جامعه پذیری [1]- دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، ایران e.abassi.ir@gmail.com [2]- دانشجوی دکتری علوم سیاسی (جامعه شناسی سیاسی)، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Yousefisabet@gmail.com
تحلیل محتوای روزنامه قدس درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران: با تاکید بر منافع ملی حسن شمسینی غیاثوند[1] علی علیمحمدی[2] چکیده: جریانهای سیاسی اعم از اصلاحطلب و اصولگرا استراتژیها ...
بیشتر
تحلیل محتوای روزنامه قدس درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران: با تاکید بر منافع ملی حسن شمسینی غیاثوند[1] علی علیمحمدی[2] چکیده: جریانهای سیاسی اعم از اصلاحطلب و اصولگرا استراتژیها و الگوهای رفتاری مختلفی برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کردند. این تاکتیکها نشات گرفته از شرایط داخلی و بینالمللی بود. اصولگرایان تاکتیکهای انتخاباتی خود را با توجه به کارامدی و ضعف دولت یازدهم، توافق هستهای، تجمیع انتخابات ریاست جمهوری با شوراها، رویکرد ترامپ به ایران، چالشهای اقتصادی کشور و... اتخاذ کردند. روزنامه قدس بعنوان یکی از پایگاههای رسانهای اصولگرایان بود که تیترها، اخبار، تحلیلها و سایر مطالب خود را بر اساس الگوهای رفتاری اصولگرایان منتشر میکرد. در نتیجه روزنامه قدس همانند اصولگرایان به ناکارامدی دولت یازدهم، اتئلاف، نگرش انتقادی ساختاری به برنامههای دولت یازدهم، بزرگنمایی چالشهای اقتصادی همانند بحران بیکاری و فساد، ناکارامدی توافق هستهای و هراس فرهنگی و عقیدتی از دولت روحانی، اشاره دارد و اعتراض کرده است. واژگان کلیدی: روزنامه قدس، اصولگرایان، توافق هستهای، انتخابات، ریاست جمهوری [1] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران shamsini_h@yahoo.com [2]- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
جایگاه زبان و ادبیات روسای جمهوری ایران در پیروزی دکتر حسن روحانی
مهرسا مجدی[1]
مالک ذوالقدر[2]
چکیده:
انتخابات ریاست جمهوری در دوران گذشته یک تفاوت عمده بسیار داشت و آن برگزاری مناظره از طریق رسانه ...
بیشتر
جایگاه زبان و ادبیات روسای جمهوری ایران در پیروزی دکتر حسن روحانی
مهرسا مجدی[1]
مالک ذوالقدر[2]
چکیده:
انتخابات ریاست جمهوری در دوران گذشته یک تفاوت عمده بسیار داشت و آن برگزاری مناظره از طریق رسانه ملی بود. این مناظرهها که منعکس کننده قدرت کلام نامزدها بود، تأثیر بسیار عمیقی بر ذهنیت مردم گذاشت. این امر در انتخابات سال 92 بیشتر خود را نشان داد، به طوری که یکی از موفقیتهای حسن روحانی انتقال پیام خوب، تسلط به بیان، داشتن صدای رسا و مهمتر از همه بیان سخنان مردم پسند بود. بخشی از موفقیت روحانی ناشی از عملکرد او در مناظرههای تلویزیونی بود. موفقیت در مناظره تلویزیونی تا اندازه زیادی به حضور ذهن و قدرت بیان بستگی دارد. با این وجود این سوال به وجود میآید که قدرت کلام تا چه اندازهای در موفقیت نامزدهای انتخاباتی دورههای یازدهم نقش داشت؟ در جواب باید گفت که زبان و کلام دکتر روحانی به لحاظ نوع گفتار، ایجاد انگیزه در شهروندان، ایجاد نشاط سیاسی، امید برای حل مشکلات و ... باعث کسب آرا شد.
واژگان کلیدی: مناظره، انتخابات، کسب آرا، رسانه، نشاط سیاسی
[1]- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
Mehrsamajdi@gmail.com
[2]- استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
Malek_Zolghader@yahoo.com
تاریخ دریافت:28/10/1396- تاریخ پذیرش: 5/12/1396
آسیبشناسی و نقش رسانههای جمعی در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران
قاسم اربابی[1]
چکیده:
مقاله حاضر به نقش مهم رسانهها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی و به مثابه مهمترین پل ارتباطی ...
بیشتر
آسیبشناسی و نقش رسانههای جمعی در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران
قاسم اربابی[1]
چکیده:
مقاله حاضر به نقش مهم رسانهها به عنوان جزئی از ساختار سیاسی و به مثابه مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی و به ویژه انتخابات میپردازد. این تحقیق در صدد یافتن پاسخ برای دو سوال محوری است : 1- تاثیر رسانهها بر انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری در چه سطح و به چه میزان بوده است ؟ 2- چه نوع آسیبهای رسانهای متوجه انتخابات ریاست جمهوری شده بود؟ روش مورد استفاده در این تحقیق به روش «تحلیل گفتمان» است. روند بررسی به این صورت بوده است که نخست نظریههای تاثیر محدود رسانهها، نظریه تزریقی و نظریه پشتیبانی در فرآیند انتخابات مورد بررسی قرار گرفت، سپس به طبقه بندی رسانهها براساس رسانههای دیداری، شنیداری و دیداری- شنیداری پرداخته شد و درنهایت آسیبهای رسانهای در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری کشور ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که رسانهها علیرغم تاثیرات و کارکردهای مثبتی که در فرآیند انتخابات و تغییر رای شهروندان داشته است، به همان میزان در جهت آسیب فرآیند کلی انتخابات گام برداشته است. از این رو علاوه بر توجه به کارکردهای مثبت و سارنده رسانهها در توسعه سیاسی جوامع، باید با تدوین راهبردها و سیاست گذاری مناسب به منظور تقویت مبادلات فرهنگ اسلامی- بومی در جهت توسعه سیاسی نقش رسانهها در انتخابات کشورگام برداشت.
واژگان کلیدی: انتخابات، رسانه ها، آسیبهای رسانهای، تحلیل گفتمان، سیاستگذاری
[1]- دانشجوی دکتری علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیستان و بلوچستان، ایران
gasemarbabiii@gmail.com
تاریخ دریافت: 2/5/1396- تاریخ پذیرش: 18/5/1396
24/8/1396
رویکرد اصولگرایان به دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران الناز نیک سرشت[1] محمد بشیری آذر[2] چکیده: انتخابات ریاست جمهوری در همه کشورها از جمله ایران مهمترین انتخابات شناخته می شود. به همین دلیل ...
بیشتر
رویکرد اصولگرایان به دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران الناز نیک سرشت[1] محمد بشیری آذر[2] چکیده: انتخابات ریاست جمهوری در همه کشورها از جمله ایران مهمترین انتخابات شناخته می شود. به همین دلیل جریانهای سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا استراتژیها و الگوهای رفتاری مختلفی برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کردند. اصولگرایان تاکتیکهای ایجابی و سلبی مختلفی اتخاذ کردند که درباره استراتژیهای ایجابی میتوان به اتئلاف، دوقطبی سازی سیاسی- اقتصادی و فرهنگی، مشارکت اعتدالی، نگرش انتقادی ساختاری به برنامههای دولت یازدهم و درباره رویکردهای سلبی میتوان به بزرگنمایی چالشهای اقتصادی، ناکارآمدی دولت یازدهم، ناکارآمدی توافق هستهای، هراس فرهنگی و عقیدتی از دولت روحانی و منفی نگری به چهرههای خاص و دارای پایگاه اجتماعی سیاسی و فرهنگی کشور اشاره کرد. البته این الگوهای انتخاباتی بنا به دلایل جامعه شناختی، مولفههای عصر اطلاعات و جهانی شدن، سیاست تقابلی اصلاح طلبان و مشارکت حداکثری مردم با ناکامی مواجه شد. واژگان کلیدی: مشارکت سیاسی، انتخابات، ریاست جمهوری، اصلاح طلبان، اصولگرایان [1]- دانشجوی دکتری علوم سیاسی، مسایل ایران، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واخد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران el.nikseresht@gmail.com [2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، تاکستان، قزوین، ایران bashityazar@yahoo.com تاریخ دریافت : 25/5/1396- تاریخ پذیرش:8/6/1396
جایگاه شبکه های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016
دکتر آرمین امینی [1]
علی رضایی پناه [2]
چکیده:
از دیدگاه سیاسی- فرهنگی، اینترنت، دموکراسی، عرصه خصوصی، قدرت سیاسی ...
بیشتر
جایگاه شبکه های اجتماعی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016
دکتر آرمین امینی [1]
علی رضایی پناه [2]
چکیده:
از دیدگاه سیاسی- فرهنگی، اینترنت، دموکراسی، عرصه خصوصی، قدرت سیاسی و سلطه را دچار تغییرات خاصی نموده است که بالطبع با توجه به این تغییرات، حقوق زنان، تعاملات قدرت با زنان، نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با زنان، رفتار مردان با زنان، قدرت اقتصادی زنان و ادبیات سیاسی و ... نیز دچار تحولات خاصی شده است.
هدف این پژوهش، بررسی انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا از زوایای مختلف است. یکی از این ابعاد جایگاه پوپولیسم در پیروزی ترامپ در انتخابات است. البته ظهور پوپولیسم در کشورهای توسعه یافته را میتوان از زوایای گوناگونی چون روان شناختی، سیاسی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد. بطور مثال میتوان به جهانی شدن، افزایش شکافهای طبقاتی و... اشاره کرد. در انتخابات ریاست جمهوری امریکا دلایل مختلف اجتماعی، سیاسی، روان شناختی در ظهور پوپولیسم تاثیرگذار بودند چنانکه در بعد اجتماعی میتوان به شکلگیری پوپولیسم فنی، شکافهای اجتماعی، شکافهای طبقاتی، شکاف های هویتی، تاکید بر فاسد بودن کل سیستم و نظام سیاسی را مد نظر قرار داد. البته دلایل شخصیتی ترامپ همانند فقدان سابقه سیاسی، زبان و ادبیات سیاسی، عدم اشنایی مردم با ترامپ، تبدیل کردن خود به یک برند و خود را مخالف وضع موجود نشان دادن تاثر خاصی در پدیده پوپولیسم داشت.
واژگان کلیدی: امریکا، انتخابات، ریاست جمهوری، شبکههای اجتماعی، ترامپ
[1] - استادیار و عضوهیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
amini@yahoo.com
[2] - دانش آموخته کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
A_Rezaei@yahoo.com
تاریخ دریافت: 16/3/1396- تاریخ پذیرش:31/3/1396
انفعال سیاسی مردم در دموکراسیهای غربی دکترحسن شمسینی غیاثوند[1] ابوالفضل سلیمان فلاح[2] چکیده: دغدغه اصلی چند دهه اخیر دموکراسیهای کنونی بخصوص دموکراسیهای غربی افزایش هر چه بیشتر آراء در انتخابات ...
بیشتر
انفعال سیاسی مردم در دموکراسیهای غربی دکترحسن شمسینی غیاثوند[1] ابوالفضل سلیمان فلاح[2] چکیده: دغدغه اصلی چند دهه اخیر دموکراسیهای کنونی بخصوص دموکراسیهای غربی افزایش هر چه بیشتر آراء در انتخابات اعم از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان است، چرا که هر چه انتخابات با مشارکت هرچه گسترده تر مردم برگزار شود آن نظام سیاسی از مشروعیت و پایگاه اجتماعی مستحکمی برخوردار خواهند شد و این آراء پشتوانه دولت حاکم برای اجرای سیاست ها و برنامهها خواهد بود. یکی از بحرانهای اساسی دهههای اخیر غرب، کاهش مشارکت مردم در انتخابات بوده است. این مساله موجب نگرانی دولتها، متفکران و نخبگان، احزاب و گروههای سیاسی گشته است. علل کاهش مشارکت مردم در غرب را میتوان درشکست تفکیک قوا، افزایش قدرت قوه مجریه، جدایی بین رأی دهندگان و انتخاب شوندگان و ناکارآمدی دموکراسی در رفع مشکلات و چالشهای جهان کنونی جستجو کرد. هم چنین مکانیسم های انتخاباتی مانند نوع تبلیغات، جهت دهی به افکار عمومی، افزایش تقلب، نقش اقتصاد در انتخابات، کسب قدرت و قدرت در خدمت اقتصاد تاثیر اساسی در کاهش مشارکت داشتهاند. از سوی دیگرتاثیرات جهانی شدن (جهانی سازی) همانند افزایش تعاملات جهانی و تأثیرات فرهنگها بر یکدیگر و نگرش جهانی مردم و توجه مردم به مسایل جهانی، -کاهش قدرت و حاکمیت دولتها و افزایش قدرت سازمانها و نهادهای غیردولتی و توجه دولتها به مسایل بینالمللی تا مسایل داخلی در کاهش مشارکت سیاسی تاثیرگذار بودهاند. واژگان کلیدی: مشارکت سیاسی، اقتصاد، دموکراسی، انتخابات، جهانی شدن [1]- استادیارو عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه ازاد اسلامی، تاکستان، قزوین،ایران shamsini_h@yahoo.com [2] - کارشناس ارشد روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران تاریخ دریافت:25/1/1395- تاریخ پذیرش:10/2/1395
بررسی تطبیقی رفتارسیاسی دردوره نهم و دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر قزوین دکتر آرمین امینی[1] عبدالله رحمانی[2] چکیده: رفتار انتخاباتی به عنوان کنش سیاسی، ریشه در فرهنگ سیاسی جامعه دارد. بنابراین ...
بیشتر
بررسی تطبیقی رفتارسیاسی دردوره نهم و دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی شهر قزوین دکتر آرمین امینی[1] عبدالله رحمانی[2] چکیده: رفتار انتخاباتی به عنوان کنش سیاسی، ریشه در فرهنگ سیاسی جامعه دارد. بنابراین در بررسی تحلیل رفتارهای انتخاباتی، نقش عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فردی حائز اهمیت است. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سوال میباشد که، رفتار انتخاباتی شهر قزوین در انتخابات دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، تحت تاثیر چه متغییرها و الگویی بوده است؟ هدف اصلی این پژوهش، شناخت رفتار انتخاباتی شهروندان این حوزه، نوع و شیوههای رای دهی آنها میباشد. روش نگارنده در این تحقیق توصیفی- تحلیلی است. نتایج این پژوهش براساس دادههای مربوط به 420 نمونه پژوهشی نشان داده است که از یک طرف، نقش رسانه ملی و مذهب در رفتار انتخاباتی مردم قزوین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از طرف دیگر به نقش و شخصیتهای برجسته سیاسی، اجتماعی، احزاب و تبلیغات و نقش سوابق عملکرد، نقش اینترنت، نقش مذهب و برنامههای مدون کاندیداها در جهت دهی بها آرا مردم قزوین مورد بررسی قرار گرفته است. واژگان کلیدی: قزوین، انتخابات، جامعه شناسی انتخابات، نخبگان، مشارکت سیاسی، مجلس [1] - دانشیار و عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران amini@yahoo.com [2] - فارغ التحصیل کارشمتاسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران تاریخ دریافت:31/1/1395- تاریخ پذیرش:14/2/1395
دلایل پیروزی دکترحسن روحانی در انتخابات 1392
دکتر ابراهیم عباسی[1]
لیلا میرزایی[2]
چکیده:
بدنبال عملکرد دولتهای نهم و دهم، بویژه در دو سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، در حوزههای مختلف ...
بیشتر
دلایل پیروزی دکترحسن روحانی در انتخابات 1392
دکتر ابراهیم عباسی[1]
لیلا میرزایی[2]
چکیده:
بدنبال عملکرد دولتهای نهم و دهم، بویژه در دو سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، در حوزههای مختلف اقتصادی و سیاسی که منجر به تورم 40 درصدی، کاهش ارزش پول ملی، کاهش ارزش داراییهای مردم، فضای ملتهب سیاسی و ... شد انتظار میرفت که مشارکت مردم در انتخابات کاهش چشمگیری داشته باشد. اما با توجه به تقارن و برگزاری همزمان چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور قریب به 70 درصدی مردم در پای صندوقهای رای میباشیم. پس از اعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، شاهد تغییر در گرایش و اقبال مردم به سمت آقای روحانی بودیم. نتایج انتخابات آقای حسن روحانی بنا بر اطلاعیه وزارت کشور که در ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ منتشر شد در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران با کسب 71، 50 % آراء رسماً به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران برگزیده شد.
واژگان کلیدی: انتخابات، دولت یازدهم، روحانی، رای دهی، رفتار انتخاباتی، مشارکت سیاسی
[1] - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه شیراز، ایران
e.abassi.ir@gmail.com
[2] - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران
تاریخ دریافت:30/1/1395- تاریخ پذیرش:4/3/1395
بررسی مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی شهرتهران با تأکید بر نقش رسانه ملی (مطالعه موردی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران) حسن شمسینی غیاثوند[1] شیرین رئوفی اوغانی[2] چکیده: در دوره جدید تاثیر نقش رسانهها ...
بیشتر
بررسی مشارکت سیاسی و رفتار رأیدهی شهرتهران با تأکید بر نقش رسانه ملی (مطالعه موردی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران) حسن شمسینی غیاثوند[1] شیرین رئوفی اوغانی[2] چکیده: در دوره جدید تاثیر نقش رسانهها بخصوص رسانههای نوین در شکل دهی به رای مردم، برجستهتر از گذشته بوده است. در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری متغیرهای زیادی از جمله رسانه ملی در جهت دهی به رای مردم تهران تاثیرگذار بودهاند که این پژوهش به این مهم پرداخته است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین برگزاری مناظرههای انتخاباتی و مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصله نشان میدهد، از مجموع 400 نفر از پاسخگویان به پرسشنامه، رسانه ملی را در اولویت نخست منبع اطلاعاتی مباحث انتخابات در نظر گرفتند. این موضوع نشان دهنده جایگاه رسانه ملی در میان دیگر رسانهها است. همچنین بین نوع رسانه (منبع اطلاعاتی). به این معنا که هرچه میزان انتخاب و مراجعه شهروندان به رسانه ملی بیشتر باشد، مشارکت سیاسی نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معتتقد بودند رسانه ملی در شفافسازی و طرح دیدگاههای نامزدها موفق بوده است. واژگان کلیدی: رسانه ملی، مشارکت، انتخابات [1]- استادیار و عضو هیئت علمی، داهشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، قزوین، ایران shamsini_h@yahoo.com [2]- دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران تاریخ دریافت: 5/6/1394- تاریخ پذیرش: 26/6/1394